Sökning: "betygssystem"
Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade ordet betygssystem.
16. Att bedöma i hem- och konsumentkunskap : En studie om hem- och kunskapslärares bedömningspraxis och tankar om kunskapskraven.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige har vi ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem som innebär att den enskilda läraren ska bedöma och betygsätta elevernas kunskaper utifrån skolans styrdokument på ett sätt som är både rättssäkert och likvärdigt. Arbetet med bedömning och betygsättning kan vara särskilt komplicerat för hem- och konsumentkunskapslärare eftersom ämnet innehåller en stor blandning av teoretiska och praktiska förmågor som ska bedömas på endast 118 undervisningstimmar. LÄS MER
17. Morgonstjärnornas krig : Morningstar-betyg & fonders framtida avkastning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studien undersöker om Morningstars betygssystem för fonder, kan ses som en indikation på fondens riskjusterade avkastning tolv månader framåt i tiden. Hypotesen är att det finns ett positivt samband mellan Morningstar-betyg och framtida riskjusterad avkastning, mätt i Jensen’s Alpha och Sharpekvot. LÄS MER
18. ”Man måste kriga för att få bra betyg” : En kvalitativ studie om elever i läs- och skrivsvårigheter och deras upplevelser av betygsystemet i Lgr11 med fokus på ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Den svenska skolan har genom historien haft flera olika betygssystem. 1994 infördes mål- och kriterierelaterade betyg och 2011 fick Sverige en ny läroplan Lgr11. LÄS MER
19. Undantagsbestämmelsen i praktiken : Matematik- och svensklärares resonemang kring användning, förtrogenhet och konsekvenser av undantagsbestämmelsen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Dagens betygssystem är utformat så att alla elever inte ges möjlighet att nå målen, trots särskilda insatser och stöd. Som en konsekvens infördes undantagsbestämmelsen som ger lärarna rätt att bortse från enstaka kunskapskrav. LÄS MER
20. Vilken betydelse har betygssystemet? : En studie om lärares uppfattningar om det normrelaterade och det mål- och kriterierelaterade betygssystemet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares uppfattning av olika betygssystem – med fokus på det normrelaterade och det mål- och kriterierelaterade betygssystemet. Frågeställningarna var vilka för- och nackdelar respektive system ansågs ha och i vilken utsträckning betygssystemen påverkade betyg och bedömning. LÄS MER