Sökning: "betygssystem"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade ordet betygssystem.

  1. 16. Att bedöma i hem- och konsumentkunskap : En studie om hem- och kunskapslärares bedömningspraxis och tankar om kunskapskraven.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Daniel Wirthig; [2017]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; kunskapskrav; summativ bedömning; formativ bedömning; mixed methods;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har vi ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem som innebär att den enskilda läraren ska bedöma och betygsätta elevernas kunskaper utifrån skolans styrdokument på ett sätt som är både rättssäkert och likvärdigt. Arbetet med bedömning och betygsättning kan vara särskilt komplicerat för hem- och konsumentkunskapslärare eftersom ämnet innehåller en stor blandning av teoretiska och praktiska förmågor som ska bedömas på endast 118 undervisningstimmar. LÄS MER

  2. 17. Morgonstjärnornas krig : Morningstar-betyg & fonders framtida avkastning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Fornander; Oscar Lindquist; [2017]
    Nyckelord :Morningstar; Betyg; Rating; Fonder; Förutspå; Avkastning; Utvärdering; Sharpekvot; Jensen’s Alpha;

    Sammanfattning : Studien undersöker om Morningstars betygssystem för fonder, kan ses som en indikation på fondens riskjusterade avkastning tolv månader framåt i tiden. Hypotesen är att det finns ett positivt samband mellan Morningstar-betyg och framtida riskjusterad avkastning, mätt i Jensen’s Alpha och Sharpekvot. LÄS MER

  3. 18. ”Man måste kriga för att få bra betyg” : En kvalitativ studie om elever i läs- och skrivsvårigheter och deras upplevelser av betygsystemet i Lgr11 med fokus på ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Almroth; Anette Knuts; [2016]
    Nyckelord :Elevupplevelser; bedömning; svenska; specialpedagogik; lgr11; fenomenologi;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har genom historien haft flera olika betygssystem. 1994 infördes mål- och kriterierelaterade betyg och 2011 fick Sverige en ny läroplan Lgr11. LÄS MER

  4. 19. Undantagsbestämmelsen i praktiken : Matematik- och svensklärares resonemang kring användning, förtrogenhet och konsekvenser av undantagsbestämmelsen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Toll; Beatrice Helin; [2016]
    Nyckelord :betyg och bedömning; funktionsnedsättningar; matematiksvårigheter; pys­paragrafen; särskilda undervisningsgrupper; språkliga svårigheter; undantagsbestämmelsen;

    Sammanfattning : Dagens betygssystem är utformat så att alla elever inte ges möjlighet att nå målen, trots särskilda insatser och stöd. Som en konsekvens infördes undantagsbestämmelsen som ger lärarna rätt att bortse från enstaka kunskapskrav. LÄS MER

  5. 20. Vilken betydelse har betygssystemet? : En studie om lärares uppfattningar om det normrelaterade och det mål- och kriterierelaterade betygssystemet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tomas Berglund; [2016]
    Nyckelord :Betygssystem; normrelaterat; mål- och kriterierelaterat; betyg; bedömning; undervisning; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares uppfattning av olika betygssystem – med fokus på det normrelaterade och det mål- och kriterierelaterade betygssystemet. Frågeställningarna var vilka för- och nackdelar respektive system ansågs ha och i vilken utsträckning betygssystemen påverkade betyg och bedömning. LÄS MER