Sökning: "bevekelsegrunder"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet bevekelsegrunder.
1. Till de ”okunnigas” försvar : om Jason Brennans epistemiska demokratikritik
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The purpose of this thesis is to address the criticism of democracy put forward by the American philosopher Jason Brennan in his book, Against democracy (2017). Brennan questions the people´s influence on political issues based on epistemic grounds and dismisses arguments for democracy based on procedural and semiotic principles. LÄS MER
2. Vet vi varför vi straffar? - En moralfilosofisk studie om straffrättens bevekelsegrunder i ljuset av fri vilja
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Justice must be administered, and crime prevented, but what is more important? The mid-20th century, Swedish penal law underwent a reform, which entailed a rewriting of its motivations where moral culpability became obso-lete, partly, due to philosophical considerations of free will. Retribution-based blame gave way to motives regarding prevention. LÄS MER
3. Rätten att citera – Om citatreglernas innebörd och räckvidd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Both copyright law and design law provide rules that limit the exclusive rights of the rightsholders in order to allow users to quote protected works and other protected subject matter. Such rules are prescribed in section 22 of the Swedish Copyright Act (SFS 1960:729), section 7 paragraph 3 of the Swedish Design Protection Act (SFS 1970:485) and article 20. LÄS MER
4. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER
5. CANNABIS – ETT HOT FÖR UNGDOMARS PSYKOSOCIALA HÄLSA OCH UTVECKLING ELLER EN MEDICIN FÖR VÄLBEFINNANDE?
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att undersöka bevekelsegrunder till att ungdomaranvänder cannabis och vad användningen av cannabis i ung ålder kan få för effekter påungdomarnas psykosociala hälsa och utveckling. Syftet är även att undersöka på vilket sätt enlegalisering eller avkriminalisering av icke-medicinsk cannabis påverkar ungdomarsanvändning av, och inställning till, cannabis i de länder/stater där legalisering har genomförts. LÄS MER