Sökning: "bibehållande av anställda"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden bibehållande av anställda.

  1. 1. Are energy companies keeping their part of the contract? : Investigating young knowledge workers’ interpretations of retention strategies

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elisabet Crona; [2023]
    Nyckelord :Psychological contract; Employee retention; Retention strategies; Organizational loyalty; Psykologiskt kontrakt; Bibehållande av anställda; Strategier för bibehållande av anställda; Organisatorisk lojalitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur unga kunskapsarbetares intention att stanna hos sin arbetsgivare påverkas av strategier arbetsgivare använder för att behålla medarbetare, retention strategies. Studien behandlar teori relaterad till det psykologiska kontraktet, retention strategies och unga kunskapsarbetares arbetsrelaterade preferenser. LÄS MER

  2. 2. Varför väljer anställda att stanna i en organisation? : Hur en stor svensk organisation med låg personalomsättning aktivt arbetar för att bibehållande anställda

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Forsell; Carl Rådfeldt; [2023]
    Nyckelord :Bibehålla anställda; personalomsättning; arbetsklimat; passform; organisatoriskt stöd;

    Sammanfattning : Då arbetsmarknaden numera kännetecknas av en hög rörlighet, där individer som ofta byterarbete, behöver organisationer förstå varför anställda väljer att stanna kvar. Syftet med studienär att öka förståelsen för varför anställda väljer att stanna i en organisation samt att dra lärdomarfrån hur en organisation aktivt arbetar med bibehållandet. LÄS MER

  3. 3. Lojalitets inverkan på anställdas vilja att stanna : En enkätstudie som undersöker hur påverkansfaktorerna lön och andra motivationsfaktorer, samhörighet, lojalitet, kompetensförsörjning och arbetets utformning, inverkar på anställdas vilja att stanna i sin anställning, inom privat och offentlig sektor.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elin Stolt; Hilda Färdig; [2023]
    Nyckelord :Employee retention; voluntary turnover; private sector; public sector; motivation; job satisfaction; Bibehållande av personal; frivillig uppsägning; privat sektor; offentlig sektor; motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Den globala tekniska utvecklingen och framväxten av kunskapssamhället har bidragit till att kunskap och mänskliga färdigheter fått en central betydelse för organisationers framgång. Idag anses anställda därmed som en viktig och central del för att höja den organisatoriska prestationen och för att behålla konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Personalretention med hjälp av corporate social responsibility : En kvalitativ studie om sambandet mellan socialt ansvarstagande, kommunikation av socialt ansvarstagande och employer branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Bredberg; Hannah Ericson; Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; social responsibility; CSR communication; employer branding; employee retention; Corporate social responsibility; socialt ansvarstagande; CSR-kommunikation; employer branding; personalretention;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Dagens ökande krav på företag gör att de måste ta samhällsansvar för att hantera utmaningen att behålla personal. Att företag tydliggör sin syn gällande socialt ansvarstagande är en del av employer branding och ett sätt att göra detta är genom kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Perceived effect from using a gamified app developed to reduce employee greenhouse emissions

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oliver Shin; [2022]
    Nyckelord :Digital Behavior Change Interventions; DBCI; Greenhouse Gas Emissions; Sustainable behavior; Gamification;

    Sammanfattning : This study has focused on investigating the perceived effect on knowledge, retention and engagement from using a gamified app developed to reduce employee greenhouse emissions. Data was gathered using a “deed-based” mobile application at a large nordic commercial IT company. LÄS MER