Sökning: "bibliotek samverkan"
Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden bibliotek samverkan.
11. Den flerspråkiga förskolan : En studie om hur förskollärare talar om arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utifrån samhällsförändringen som sker gällande det ökade antalet flerspråkiga barn i förskolan är det aktuellt att lyfta arbetet kring flerspråkighet. Forskningen visar att de insatser som tillförts för barn med annat modersmål än svenska är otillräckliga. LÄS MER
12. Vad betyder minsta lilla oro? : En studie om pedagogers uppfattning av anmälningsplikt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Enligt lagar och regelverk är samtliga pedagoger i förskolan belagda med anmälningsplikt. Det innebär att man har en skyldighet att anmäla sin oro för ett barn till socialtjänsten. En anmälan innebär att du anmäler din oro, det kräver således inga krav på bevis på omsorgssvikt. LÄS MER
13. ”Man måste ju börja någonstans” : En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de nationella minoriteterna synliggörs på ett svenskt folkbibliotek samt hur bibliotekets arbete kan förstås utifrån R. David Lankes teoretiska ramverk för The New Librarianship. LÄS MER
14. ”Det vidgar ens värld” : En studie av samverkan mellan Biblioteken i Halmstad, Regionbibliotek Halland och Logopedimottagningen i Halland
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studies have shown that early literacy is important for both language development and literacy later in life. One of the missions for public libraries in Sweden is to promote language and literacy amongst children, something they often do in collaboration with other professions who also work close to these children. LÄS MER
15. ”Som sagt vi går runt 200 meter ner liksom och där får vi värsta biologiundervisningen varje vecka” : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och upplevelser kring att bedriva planerad utomhuspedagogisk undervisning inom biologi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskolor i det svenska samhället har i regel nära till naturmiljö. Denna miljö kan användas som en undervisningsplats likt den innanför förskolans väggar. Barnet kan kombinera teoretisk kunskap med praktiskt utförande och skapa sig en djupare förståelse för miljön och om arter eller fenomen som bor eller existerar i den. LÄS MER