Sökning: "bibliotek samverkan"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden bibliotek samverkan.

  1. 16. Kunskapsdelning = skolutveckling? : En studie om kunskapsdelning, kollegialt lärande och samverkan i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Eveliina Dahlin; [2021]
    Nyckelord :Kommunikation; information management; knowledge management; kollegialt lärande; samverkan; kunskap; skolutveckling;

    Sammanfattning : This master thesis is a qualitative study focusing on knowledge sharing, collegial learning and collaboration amongst teachers in an upper secondary school in Sweden. The study aims to answer the following questions: How do teachers share knowledge with each other? In which context is knowledge shared? How do teachers work towards school development? Schools in Sweden face an important decision regarding school development. LÄS MER

  2. 17. ”Jag ville förmedla, jag söker inte personal för barnpassning” : en intervjustudie av rektorers förståelse av fritidslärares arbetsuppgifter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Andersson; [2021]
    Nyckelord :fritidshemmet; lärare i fritidshem; platsannons;

    Sammanfattning : Inledning Grundskolan har sedan lång tid tillbaka bestått av olika lärarkategorier med en gemensam grundtanke om att komplettera varandra i elevernas kunskapsinhämtning och sociala utveckling. Lika länge har fritidslärarnas arbetsuppgifter under arbetsdagen varit oklara och i många fall av varierande slag. LÄS MER

  3. 18. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 19. Kunskapsdelning = skolutveckling? : En studie om kunskapsdelning, kollegialt lärande och samverkan i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Eveliina Dahlin; [2021]
    Nyckelord :Kommunikation; information management; knowledge management; kollegialt lärande; samverkan; kunskap; skolutveckling;

    Sammanfattning : This master thesis is a qualitative study focusing on knowledge sharing, collegial learning and collaboration amongst teachers in an upper secondary school in Sweden. The study aims to answer the following questions: How do teachers share knowledge with each other? In which context is knowledge shared? How do teachers work towards school development? Schools in Sweden face an important decision regarding school development. LÄS MER

  5. 20. ”Stopp! Nu pratar vi svenska för annars förstår inte jag och då kan jag bli ledsen” : Förskollärare resonerar om arbete med inkludering av modersmål i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Annas Eriksson; Emma Andersson; [2021]
    Nyckelord :modersmål; inkludering; förskola; social; olikheter; undervisning;

    Sammanfattning : I och med att det har kommit många nyanlända barn till Sveriges förskolor har det också blivit allt mer aktuellt och nödvändigt att arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 14) anges det att förskollärare ska arbeta för att främja barns alla språk, vilket inkluderar modersmålet. LÄS MER