Sökning: "bibliotek struktur"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden bibliotek struktur.

  1. 1. Matematik i grundskolan : en kunskapsöversikt om taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :matematik; taluppfattning; tidig grundskoleålder;

    Sammanfattning : Taluppfattning utgör en betydelsefull del i läroplanens kursplan för matematik i grundskolan. Lärare som undervisar i matematik behöver vara väl införstådda i innebörden av taluppfattning för att kunna förstå och möta elevers matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Jag är prinsessa och du är sten : om maktstrukturer i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Charlotta Larsson; Elizabeth Hedblom; [2023]
    Nyckelord :Makt; maktuttryck; maktstrukturer; förhandlingar; status; lek; motstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka maktstrukturer och maktuttryck i barns fria lek i förskolan. I studien granskas och kartläggs hur maktstrukturer ser ut och vilka maktuttryck som kan finnas i barns fria lek. Förhandling kan övergå till maktutövning vilket observationerna i studien har visat. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : en kvalitativ studie om förskollärares arbete med digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Dahlén; Malin Ågren; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; samspel; didaktik; möjligheter; hinder; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning: I och med den nya läroplanen för förskolan, Lpfö 18, som började gälla i juli 2019 har arbetet med digitala verktyg fått en tydligare plats i förskolan. Även arbetssättet hos förskollärarna har utvecklats för att få in de digitala verktygen som ett naturligt inslag i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Socialt utanförskap på fritidshemmet : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ahmed Ahmed; Merita Ibraimi; Robin Ryan; [2023]
    Nyckelord :Stöttning; proximala utvecklingszonen; utanförskap; exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Huvudsyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av hur elever blir exkluderade på fritidshemmet samt vilka strategier pedagoger på fritidshemmet använder för att förebygga utanförskap. Studien utgår från tre frågeställningar som undersöker var exkludering sker och hur den manifesteras, hur pedagogerna arbetar för att identifiera utanförskap samt vilka pedagogiska strategier som används för att förebygga utanförskap. LÄS MER

  5. 5. Biblioteks- och informationsvetenskap : en domänanalys av disciplinens intellektuella struktur utifrån paradigmen bibliotek respektive information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Irina Bolin; Jonathan Smith; [2023]
    Nyckelord :Biblioteksvetenskap; Informationsvetenskap; Paradigm; Domänanalys; Bibliometri; Citeringsanalys; Tvärvetenskaplighet;

    Sammanfattning : The aim of this study was to conduct a domain analysis of the intellectual structure of Library and Information Science (LIS) from the perspective of Richard Rubins’ (2016) notion of the discipline as consisting of two separate paradigms: a library-paradigm and an information-paradigm. In accordance with the purpose of the study and the theoretical definition of the field of LIS, seven library science journals and five information science journals were identified as the basis of the study. LÄS MER