Sökning: "biblioteks samarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden biblioteks samarbete.

  1. 1. Det mobila skolbiblioteket : en fallstudie över hur en bokbuss kan verka som skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Monika Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :Bibliotek; skolbibliotek; bokbuss; informationsvetenskap; biblioteksvetenskap; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka i vilken mån en bokbuss kan verka som skolbibliotek för glesbygdens skolor. Problemställningen i uppsatsen har ursprung i statens utredning Skolbibliotek för bildning och utbildning (SOU 2021:3) och frågar sig om skolor som inte har möjlighet att skapa ändamålsenliga skolbibliotek kan ta hjälp av bokbussen. LÄS MER

  2. 2. ”Vi ska inte slåss utan samarbeta” : En fallstudie av samverkan inom läsfrämjandearbete för barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Oskar Ahlén; [2020]
    Nyckelord :Cooperation; Case studies; Qualitative research; Public services Libraries ; Reading promotion; Library science; Samarbete; fallstudier; kvalitativ metod; folkbibliotek; läsfrämjande verksamhet; biblioteks- och informationsvetenskap; Cooperation; Case studies; Qualitative research; Public services Libraries ; Reading promotion; Library science;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to examine how collaboration is represented in guiding documents and practice concerning reading promotional work towards children and youth within Sandviken’s cultural center’s public library and the house of literature. This is examined through a case study of the public library’s and the house of literature’s activities for children and youth, with a focus on how collaboration affects the organizations work towards these target groups. LÄS MER

  3. 3. Folkbibliotek som språklig integrationsresurs : En studie av ett stadsbiblioteks potentiella bidrag till vuxna nyanländas integration och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karlsson Sofia; [2020]
    Nyckelord :Linguistic landscaping; Språkligt landskap; Integration; andraspråksinlärning; SFI; Bibliotek;

    Sammanfattning : Genom analys av det språkliga landskapet på ett bibliotek i kombination med intervjuer med tre bibliotekarier har ett biblioteks potential för språkinlärning, integration samt samarbete med SFI undersökts. Resultatet visar att det språkliga landskapet domineras av det svenska språket och de gånger andra språk än svenska eller nationella minoritetsspråk används handlar användningen om information om språkutvecklande aktiviteter för invandrare. LÄS MER

  4. 4. Att bokstarta : en studie av samverkan i läsfrämjande arbete för små barn

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emma Svidén; Isabella Staf; [2018]
    Nyckelord :Biblioteks- och informationsvetenskap; Läsfrämjande; Litteracitet; Family literacy; Familjelitteracitet; Folkbibliotek; Bibliotek; Bokstart; Nyinstitutionell teori; Samverkan; Samarbete; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Bookstart is a reading promotion programme for small children aged 0-3. In this thesis we have examined how librarians work with this programme in Landskrona. The librarians are reaching out to preschools, open preschools and child health care centers to develop a long-term programme in collaboration with these institutions. LÄS MER

  5. 5. Läsfrämjande på gymnasieskolan : hur samarbetar bibliotekarier och lärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Helena Schyller; [2014]
    Nyckelord :skolbibliotekarie; lärare; skolbibliotek; gymnasieskola; samarbete; läsfrämjande;

    Sammanfattning : This thesis investigates collaboration between teachers and librarians concerning reading support activities in senior high schools in Sweden. The following questions were posed: 1. How do the teachers and school librarians cooperate when it comes to promoting reading? 2. LÄS MER