Sökning: "bidrag diskurs"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden bidrag diskurs.
1. Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola? : En kritisk diskursanalys
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : År 2019 förstärktes Sveriges skollag och därmed förskolans uppdrag med att främja Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer i förskolan (Skolverket, 2018a). Trots förstärkningen i skollagen framgår det i tidigare forskning att det förekommer kunskapsbrister i skolan, därmed även i förskolans verksamhet, kring Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer (Rodell Olgaç, 2020). LÄS MER
2. Vagheten återfinns i detaljerna : En kvalitativ studie om strategisk vaghet inom myndighetsutövning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Abstrakta ord som lycka, kvalitet och rikedom används dagligen i vardagsspråket, och vi förstår allt som oftast hur dessa ska tolkas beroende på kontexten. Svårighet uppstår dock när man försöker avgränsa dessa otydliga begrepp och definiera vad som ingår och inte ingår i dem. LÄS MER
3. "Every single word in the song is the truth" : En kritisk diskursanalys av Ukrainas segrare Jamalas uttalanden om sitt bidrag "1944" och sin medverkan i Eurovision Song Contest år 2016
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : In 1944, the Soviet Union deported hundreds of thousands of Crimean Tatars from Crimea, one of whom was the Ukrainian artist Jamala's great-grandmother Nazylchan. Almost a hundred years later, and only two years after Russia's annexation of Crimea, Jamala represents Ukraine in the Eurovision Song Contest 2016 with the song "1944". LÄS MER
4. Hur F-3 lärare talar om skrivande och motivation : En diskursanalys av skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka skrivdiskurser som framkommer när F-3 lärare talar om sin skrivundervisning och elevers skrivmotivation, med diskursanalys som teoretiskt angreppssätt. I tidigare forskning redogörs för studier från en nationell såväl som internationell kontext. LÄS MER
5. ”ETT MODERNT SLAVERI” - En kritisk diskursanalys om foodora och den nyliberala diskursen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gigföretagen och de som arbetar för dom genom kritisk diskursanalys. Hur använder sig foodora av kommunikation offentligt och internt i relation till idéer om frihet och flexibilitet? På vilket sätt reproducerar buden foodoras diskurs och hur går de emot den? Hur påverkar diskursen kring foodora relationen mellan företag och arbetare? Metod och material: En kritisk diskursanalys med en grund i marxistisk teoribildning genomfördes genom att studera boken ”cykelbudet”, pressmeddelanden från foodora samt nyhetsartiklar som kan relateras till diskursen kring foodora. LÄS MER