Sökning: "bidragskalkylering."
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet bidragskalkylering..
1. En ekonomisk utvärdering av alternativa strategier vid etablering av höstraps
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Uppsatsen grundar sig på problematiken kring en ekonomisk rapsetablering. Information och data har samlats in från tidigare fältförsök och applicerats på tre fiktiva fallgårdar för att undersöka utfallet enligt tre olika bearbetnings- och såddtekniker. LÄS MER
2. The power of allocation : A case study at a company concerning the differences in total production costs between Sweden and China.
Magister-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)Sammanfattning : Background: China is one of the most popular countries to relocate and outsource production units to. This country has a big advantage when it comes to the manual working cost which is very low. This difference between Sweden and China is huge; the cost of the manual working force is less than one twentieth of the Swedish. LÄS MER
3. ABC-kalkylering i processindustrin
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna undersökning syftar till att kartlägga utbredningen av aktivitetsbaserade kalkyler i sydsvenska processindustrier. Vidare vill vi, i tre av dessa företag, djupgående beskriva och analysera de kalkylmetoder som dessa företag använder sig av. Uppsatsen är tudelad. LÄS MER
4. Mätning av kundlönsamhet : sammanställning av en lönsamhetsmodell
Magister-uppsats, Ekonomiska institutionenSammanfattning : Förändringar i företags verksamhet och i omvärlden har lett till att det blir allt viktigare för företag att fokusera på och vårda sina kundrelationer. Det är därför av stor betydelse att företag satsar på ”rätt” kunder, det vill säga de kunder som är lönsamma för företaget. LÄS MER
5. Hur påverkar olika faktorer prissättningen på produkten Komplett Media Center a20?
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Prissättningen för ett företag kan påverkas av flera olika faktorer. Dessa faktorer är antingen interna eller externa. När ett företag ska prissätta en ny produkt är det svårt att bedöma vilka faktorer som är väsentliga. LÄS MER