Sökning: "bildämnet skola"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden bildämnet skola.

  1. 1. Användning av konst i bildundervisningen: möjligheter och hinder : En kvalitativ intervjustudie om användningen av konst i bildundervisningen i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonna Lindbom; [2024]
    Nyckelord :Bildundervisning; konst; årskurs 7–9; sociokulturell teori; läroplansteori;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur användandet av konst ser ut i bildundervisningen hos de aktuella bildlärarna i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet samt vilka möjligheter och hinder som finns kopplat till detta. För att få svar på de här frågorna genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fem bildlärare och en museilektor deltog. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER

  3. 3. Elevdelaktighet i bildämnet, hur? : En intervjustudie om bildlärares strategier för elevdelaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Felicia Brask; [2023]
    Nyckelord :Bildlärare; bildämnet; delaktighet; elevdelaktighet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Något som elever ständigt upplever i sin skolgång är lektionsmoment som de anser äro intressanta, onödiga eller icke motiverande. Delaktighet i utbildningen är inte bara motiverande för eleverna utan något som lärare och skola måste eftersträva enligt skollagen. LÄS MER

  4. 4. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  5. 5. Bildämnet som nomad? : En posthumanistisk studie om bildämnets nomadiska funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ellen Arvidsson; Ida Corneliusson; [2022]
    Nyckelord :Materiality; nomad philosophy; posthumanism; visual arts education; Bildämnet; materialitet; nomadfilosofi; posthumanism; tillblivelse;

    Sammanfattning : Hur fungerar bildämnet i dagens skola? I relation till skolämnenas snarlika strukturer, där ett slutresultat bedöms, särskiljer sig bildämnets metoder och lärande som mer processorienterat. Traditionella, hantverksmässiga arbetssätt kompletteras med nya digitala medier och arbetssätt, som resulterar i urvalsproblem och stoffträngsel. LÄS MER