Sökning: "bild metakognition"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden bild metakognition.

  1. 1. Obligatoriskt betygsunderlag eller kreativt redskap? : Lärares och elevers erfarenheter av och syn påarbetsprocessdokumentation i bild och form i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mats Eriksson; Elise Léonin; [2024]
    Nyckelord :portfoliometodik; metakognition; Gy11; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få en djupare förståelse för lärares och elevers erfarenheter av, och syn på, elevens egen arbetsprocessdokumentation (portfoliometodik) igymnasieskolans bild- och formkurser. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med sex bildlärare på fem gymnasieskolor, och en kvantitativ enkätundersökning i tre klasserpå tre gymnasieskolor som besvarades av sammanlagt 50 elever. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning - Vad hjälper och vad stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Berggren; [2021]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; metakognition; Lix; Ovix; Nominalkvot; faktatext; textförenklingar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på vad som specifikt är svårt för elever med intellektuell funktionsnedsättning vid läsning och förståelse av faktatexter och faktorer som skulle kunna hjälpa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i detta. De deltagande eleverna är inskrivna i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Automated Feedback on Learning Progress : An exploratory study of opportunities and risks associated with automatically computed metrics and recommendations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Kristoffer Brown; Johannes David Liss Thessén; [2020]
    Nyckelord :Feedback; Formative Assessment; Digital Learning Platforms; Education Technology; AI; Feedback; Formativ bedömning; Digitala lärandeplattformar; Utbildningsteknologi; AI;

    Sammanfattning : For the past 100 years, attempts have been made to develop teaching machines that support students’learning. Judging by the contemporary increase in funding for educational technology companies,there is now more than ever an interest in technology that facilitates learning. LÄS MER

  4. 4. Visualitet och multimodalt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Awla; [2020]
    Nyckelord :Multimodal lärande; visuella verktyg; Digitala hjälpmedel; visualisering; metakognition; multimodala synsättet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att metoderna multimodalitet, metakognition och visualitet skallanvändas för att observera hur ämnet bild kan förmedlas lättare bland lärare och elever. För attutföra en studie utifrån dessa metoder har material i form av forskningsartiklar,forskningsstudier och böcker använts. LÄS MER

  5. 5. Lärarperspektiv på läsförståelseundervisning med fokus på utveckling av förståelseprocesser : En jämförande intervjustudie mellan svenska och ryska lärare verksamma i grundskolans fjärde år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Permjakova; Lena Ignérus; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelseundervisning; läsförståelse; förståelseprocesser; årskurs 4; läsförståelsesvårigheter; förebyggande och stödjande insatser;

    Sammanfattning : Enligt internationella kunskapsmätningar i läsförståelse, PIRLS, har svenska resultat varit dalande under några år i jämförelse med andra europeiska länders resultat. I den senaste PIRLS - mätningen såg resultaten ut att ha planat ut något och antyda uppgång. LÄS MER