Sökning: "bild och informellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden bild och informellt lärande.

  1. 1. Hur struktureras musikundervisningen? : En studie om högstadielärares syn på elevinflytande i musikklassrummet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Svanberg Andreas; [2022]
    Nyckelord :musikpedagogik; elevinflytande; genreval; undervisningsval; musiklärare;

    Sammanfattning : Hur mycket ska eleverna få bestämma över undervisningsmaterialet? Vilket sätt ska musiken läras ut för att vara mest givande för eleverna? Är genrebredd viktigt för eleverna? Hur viktigt är det att eleverna har roligt i klassrummet? I denna uppsats fokuseras detta inom musikundervisning på högstadiet. Formellt och informellt lärande enligt Göran Folkestads teorier kommer att ligga till grund för studien med skolans läroplan som bakgrund. LÄS MER

  2. 2. "Och väggarna förvandlades till världen runtomkring" : pedagogers röster och praktiker kring att främja elevers fantasi och kreativitet i och genom fritidshemmets inomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mia Thorén; [2020]
    Nyckelord :Artifact; creativity; design; didactics; fantasy; leisure-time centre; physical learning environment; Artefakt; design; didaktik; fantasi; fritidshem; fysisk lärmiljö; kreativitet;

    Sammanfattning : Betoningen i fritidshemmets och dess pedagogers uppdrag ligger på det som många gånger är oförutsägbart – lek, utforskande och kreativa arbetssätt samt att främja elevers fantasi och kreativitet. Fritidshemmet är även en fysisk plats – en komplex miljö där förväntningar om informellt lärande och omsorg ska iscensättas och ta plats. LÄS MER

  3. 3. Demokratifostran på fritidshemmet – en komparativ studie på tre fritidshem med olika pedagogiska inriktningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Krook; Keyvan Yekta; [2020]
    Nyckelord :Demokratifostran;

    Sammanfattning : I föreliggande studie intervjuas tre pedagoger på tre fritidshem i avsikt att ta del av deras erfarenheter av demokratifostran på fritidshemmet. Inriktningarna vi har valt att studera är Waldorf, Montessori samt allmän skola. Samtliga tre inriktningar har fritidshem anslutna till skolan. LÄS MER

  4. 4. Teknik på Youtube : En diskursanalys av teknik i Youtubevideor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Olivia Bång; [2019]
    Nyckelord :Technology discourse; Youtube; informal learning; Teknikdiskurs; Youtube; informellt lärande;

    Sammanfattning : Teknikämnet i grundskolans senare år är ett ämne som möter många problem. Ämnet har i sitt innehåll och syfte förändrats en hel del i och med de olika skolreformerna och idag (2018) saknar över hälften av de verksamma lärarna ämnesbehörighet. LÄS MER

  5. 5. Lusten att lära : En studie kring varför människor väljer att lära sig något de inte måste

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Madeleine Bergman; [2019]
    Nyckelord :Networked learning; Historiskt återskapande; informellt lärande; kollektiv intelligens; motivation;

    Sammanfattning : This study focuses on historical reenactment, and the informal learning that takes place within that subculture. Through observations during events, and informal semi-structured interviews I have tried to identify some of the aspects that contribute to the motivation to learn that is prominent within the historical reenactment community. LÄS MER