Sökning: "bild och språk användning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden bild och språk användning.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. Läxor eller inte läxor i modersmålsundervisningen? : En enkätundersökning av fyrtio lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Orsolya Tokodi-Hatházy; [2023]
    Nyckelord :hemläxa; hemspråk; förväntning;

    Sammanfattning : Läroplanen innehåller ingen uttalad åsikt gällande hemläxor, trots att skolorna oftast använder detta arbetssätt. Lärare tar avstamp i läroplanen för att organisera arbetet och använder olika strategier till exempel hemläxor, för att elever ska nå sina mål. LÄS MER

  3. 3. Tyskinlärning genom engelska – fördel eller hinder? : En kvalitativ studie om tysklärares förståelse och användning av engelska som en resurs på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Olsson; [2023]
    Nyckelord :tysklärare; tyskundervisning; engelska; flerspråkighet; tredjespråksinlärning; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att utveckla kunskap om huruvida tysklärare på högstadiet uppfattar engelska som en resurs eller ett hinder i undervisningen och i vilka sammanhang de säger sig använda engelska för att stödja elevernas inlärning av tyska. Studiens teoretiska grund utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språk utgör lärandets förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jehan Saad Haza; Iman Alchihawi; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: flerspråkighet; lärande identitet; modersmål och transspråkande.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers lärande och identitet. Dessutom undersöker vi hur ämneslärare på en 7–9 skola samarbetar med modersmålslärare i syfte att utveckla elevernas identitet. LÄS MER

  5. 5. "Så nu jag förstår hur man lagar svenska!” - En studie om språkinlärningsstrategier hos Sfi-elever

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Karina Rumjantseva; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kartlägga språkinlärningsstrategier som vuxna Sfi-elever använder och att undersöka hur inlärningsstrategierna skiljer sig åt mellan elever med högt respektive lågt resultat på det nationella provet. Undersökningen innehåller både en kvantitativ och kvalitativ ansats. LÄS MER