Sökning: "bild som pedagogiskt verktyg"

Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade orden bild som pedagogiskt verktyg.

  1. 16. Erfarenheter av digitala verktyg som särskilt stöd i skolan : En fenomenografisk studie om digitala verktyg som hjälpmedel för elever medneuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Arash Gharagozlou; [2020]
    Nyckelord :NPF; digitala verktyg; EHT elevhälsoteam ; elev med särskilt behov;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar erfarenheter som uppstår när en elev med särskilt behov får ta del avdigitala verktyg som hjälpmedel i undervisning. Arbetet grundar sig i en deltagandeobservation samt fem intervjuer om fenomenet användandet av digitala verktyg i skolan, medfokus på visuella metoder via digitala verktyg som stöd för elev med NPF. LÄS MER

  2. 17. Film i historieundervisning : En studie av lärares erfarenheter av användandet av film i historieundervisning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Beatrice Sigvardsson; [2020]
    Nyckelord :film; historia; pedagogik; historiedidaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares förhållningssätt till användandet av film i historieundervisning i grundskolan samt synliggöra lärares ämnesdidaktiska tankar med film i historieundervisningen. För att besvara arbetets frågeställningar har en empirisk kvalitativ studie genomförts, där forskning inom området för studien samt intervjuer genomförts, granskats och analyserats. LÄS MER

  3. 18. Förskolans måltider som pedagogiskt verktyg - Förskolepersonalens resonemang och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ariana Krasniqi; Sandra Borg; [2020]
    Nyckelord :Måltid; Socialitet; Sociokulturellt perspektiv; Anknytning; Trygghet; Neofobi;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi måltidspedagogik. Vi studerar måltidssituationen för att undersöka vad måltidspedagogik egentligen är och hur förskollärare uppfattar möjligheten att göra måltiden i vårt fall lunchsituationen till en pedagogiska situation. LÄS MER

  4. 19. Bildskapande aktiviteter i förskolans utbildning : En studie om hur förskollärare uppfattar uppdraget att bedriva bildskapande aktiviteter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Blanck; Madeleine Granqvist; [2020]
    Nyckelord :Bildskapande; förskola; förskollärare; skapande; undervisning; utbildning; skapande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan är en grundläggande utbildning där barnen påbörjar sitt livslånga lärande. Syftet med denna studie är att synliggöra hur några förskollärare använder bildskapande aktiviteter i sin undervisning för att stödja och stimulera barnens utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 20. Digitaliseringen av Bildämnet- Fördel eller nackdel? : En intervjuundersökning om bildlärares uppfattning om digitaliseringen av Bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Lindström; [2020]
    Nyckelord :Analogt bildskapande; art teaching; digital; digital bild; digitalisering; art education; visual arts;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka bildlärares uppfattningar om digitaliseringen av bildämnet och utifrån ett bildlärarperspektiv undersöka vad bildlärarna anser att det finns för fördelar och nackdelar med användande av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. Studien undersökte även bildlärares uppfattningar om det analoga bildskapandet påverkas av användning av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. LÄS MER