Sökning: "bildanalys barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden bildanalys barnböcker.

  1. 1. Finns jag med? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur barn med NPF representeras i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Fredlund; Malin Mattsson Nekmouche; [2023]
    Nyckelord :Representation; Diskursteori; NPF; Bilderböcker; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien har behandlat representationen av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i barnböcker och hur detta förhåller sig till de rådande diskurserna kring NPF samt forskning kring funktionsnedsättningar. Studien har haft särskilt fokus på Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) och Autism, där vi genom en diskursiv text- och bildanalys har granskat böckernas innehåll och undersökt huruvida de reproducerar eller nyanserar de rådande diskurserna. LÄS MER

  2. 2. Mamma, Pappa, Barn…? : Familjekonstellationer i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anne-Maj Birgersson; Seda Sanlier; [2023]
    Nyckelord :barnböcker; familj; förskola; socialkonstruktionism; diskursanalys; semiotisk bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur familjekonstellationer gestaltas i barnböcker. Tolv barnböcker med varierande familjekonstellationer har analyserats. Studien utgår från socialkonstruktionism. I studien har diskursanalys av böckernas texter genomförts med begreppen diskurs, subjektsposition och utestängningsprocedur. LÄS MER

  3. 3. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER

  4. 4. Könsstereotypt eller normbrytande? : En analys av sex svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Eriksson; Elin Stenbäcka Guttelvik; [2023]
    Nyckelord :Genus; kön; normbrytande; stereotyp; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur karaktärerna framställs genom normbrytande och stereotypa föreställningar i svenska barnböcker. Studien är baserad på sex bilderböcker skrivna av två författare, vilka är Astrid Lindgren och Pija Lindenbaum. LÄS MER

  5. 5. “Jag vill bestämma!” : En kvalitativ text och bildanalys av bokserien Bosse och Bella

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Aida Voca; Linnéa Munkbo; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; barnlitteratur; egenskaper; yttre attribut; könstereotypa; könsroller; karaktärer;

    Sammanfattning : I studien som har gjorts har syftet varit att undersöka hur genus framställs i barnlitteratur, där studien har utgått från tre barnböcker från en bokserie som är anpassad för barn mellan tre och sex år. Dessa barnböcker har analyserat utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER