Sökning: "bildanalys metod genus"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden bildanalys metod genus.

  1. 16. De lämnade oss för IS : En narrativ analys av Dokument inifrån och Kalla fakta där IS, IS-anhängare och deras anhöriga skildras

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Matilda Törnqvist; Viktoria Sahl; [2017]
    Nyckelord :Kalla fakta; Dokument inifrån; IS; Islamiska staten; narrativ analys; kommersialisering; public service;

    Sammanfattning : Uppsatsen besvarar främst hur IS, IS-anhängare samt deras anhöriga skildras i dokumentärerna “Mitt barn är en IS-soldat” av Kalla fakta och “Ensamma mot IS” av Dokument inifrån. Studien tittar också närmare på hur dokumentärerna förhåller sig till public service-uppdraget och kommersialiseringen. LÄS MER

  2. 17. WHO’S THAT GIRL? En kvalitativ text- och bildanalys av hur Anna Kinberg Batra framställdes och porträtterades i svensk dagspress inför partiledarvalet 2015

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jessica Kjellström; Annica Levin Lundberg; [2016-09-08]
    Nyckelord :genus.; Kvinnlig politiker; partiledare; medielogik; nyhetsvärdering; gatekeeping; framing; priming; kroppens semiotik; retorik; metaforer; stereotyper;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt-2016 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Britt Börjesson Sidantal: 53 Antal ord: 19 790 Syfte: Att undersöka hur en blivande partiledare, i detta fall Anna Kinberg Batra, porträtteras och framställs inför partiledarvalet. Teori: Medielogik, nyhetsvärdering, gatekeeping, framing, priming, kroppens semiotik, retorik, metaforer, stereotyper, genus. LÄS MER

  3. 18. Hello, 1950s? You left your oppressive gender roles in our century. : En studie om könsstereotyper inom marknadsföring på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Tekniska Högskolan

    Författare :Johanna Hjort; Emma Larsson; [2016]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Instagram; gender; marketing; skin care products; social media; New Media; Könsstereotyper; Instagram; genus; marknadsföring; hudvårdsprodukter; sociala medier; New Media;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien var att studera skillnader i marknadsföring av hudvårdsprodukter riktat till kvinnor respektive män på Instagram. Genom att titta på helhetskonceptet av företagens instagramkonton utreds vilka könsstereotyper som används för att inspirera kvinnor och män till att följa dem på Instagram. LÄS MER

  4. 19. Genusanalys av läroboken Levande historia  : En analys utav fördelningen av män och kvinnor i upplagorna 2003 och 2013

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Åkesson; [2016]
    Nyckelord :textbook analysis; gender; läroboksanalys; genus; levande historia;

    Sammanfattning : Arbetet har gått ut på att undersöka hur ofta kvinnor och män gestaltas på bilder i läroböckerna samt hur ofta kvinnor och män nämns i läroboksregistret. Läroböckerna som granskningen har gjorts på är två olika upplagor av Levande historias läroböcker. LÄS MER

  5. 20. Vem syns mest? : En studie av bilder i Dagens Nyheter och Aftonbladet ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vanessa Andersson; Sofia Björkesjö; [2016]
    Nyckelord :bildjournalistik; journalistik; genus; Dagens Nyheter; Aftonbladet; könsrepresentation; bildanalys; fotografier;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Medias könsrepresentation har under åren visat sig vara ojämn, både i könens förekomst och i de stereotypiska skildringarna. Under 1970-talet var kvinnorna underrepresenterade i dagstidningarnas material jämfört med männen. LÄS MER