Sökning: "bildanvändning"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet bildanvändning.
1. Levande bilder i läroböcker : En bildanalys av förekomsten av ortodoxi, ortopraxi, och levd religion i bilder i religionskunskapsläroböcker för högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Levd religion är ett växande forskningsområde inom religionsforskningen. Det svenska skolsystemet ska bygga på forskning och därför bör det enbart vara en tidsfråga innan lärare kommer bli ombedda att inkludera och undervisa elever i levd religion. LÄS MER
2. En värld av visuella möjligheter : Lågstadielärares användning av bilder i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om lärares användning av bilder i undervisningen till lärare och andra pedagoger. Studien utgår från två frågeställningar: Vilka uttryckta skäl har lärare för användningen av bilder i undervisningen utifrån intervjuer? och På vilka sätt använder lärare bilder i undervisningen utifrån observationer? Studiens metod är semistrukturerade intervjuer och observationer. LÄS MER
3. ”Självklart vill vi inte kedja fast kvinnor vid spisen” : En bildanalys av Nordfronts gestaltning av män och kvinnor
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den fotografiska tekniken har ökat explosionsartat på senare år och fortsätter öka, medan alternativa medier stärker sin närvaro på kanten av det svenska medielandskapet. Därför är det vetenskapligt intressant att undersöka hur Nordfront använder bilder för att gestalta män och kvinnor. LÄS MER
4. En bild är inte bara en bild : En kvalitativ studie om bildens betydelse för förskolebarns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Med hjälp av bilder kan barns utveckling av verbalt språk stödjas. Genom att pedagoger och barn samlas kring bilder i verksamheten kan diskussioner uppkomma vilket kan leda till att barnets verbala språk utvecklas. LÄS MER
5. Bildens betydelse för elevers inlärning : En läromedelsanalys av fyra läromedel i historia från Lgr 69 till Lgr 11
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Bilder har sedan en lång tid tillbaka använts i syfte att underlätta elevers inlärning. Redan under 1850-talet diskuterades vikten av bildanvändning, och om läroböcker skulle jämföras över tid skulle en ökning av antal bilder vara markant. LÄS MER