Sökning: "bildbyrå"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet bildbyrå.
1. Säger en arkivbild också mer än tusen ord? : – En kvantitativ innehållsanalys om användandet av arkivbilder inom lokaljournalistiken
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Bildjournalisterna har minskat samtidigt som bilderna ökar inom den svenska tidningsjournalistiken. I enlighet med chefer på nyhetsredaktioner anser texten i en artikel vara viktigare än bilden, samtidigt föredras en bild från en bildjournalist framför en bild från internet. LÄS MER
2. "Gävlemodellen" : – Födseln av en unik "bildbyrå" tillhörande två konkurrerande tidningar i Gävle
Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medierSammanfattning : The role of the professional photographer is ever changing. The changes take place as the Swedish media industry itself, due to fluctuations in the economy, is forced to change. LÄS MER
3. Ingen tid alls eller mindre än fem minuter... : Webbredaktioners källkritik av externa nyhetsbilder
Kandidat-uppsats, MittuniversitetetSammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur arbetet med att hantera nyhetsbilder som kommer från externa källor fungerar på svenska tidningars webbredaktioner. Även hur mycket tid och möjlighet det finns för kritiskt granskande av dessa nyhetsbilder. Vi lever i medielögnernas tid. LÄS MER
4. Cyberbranding of Swedish Stock Photography Agencies
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : This study intends to find out how Swedish stock photography agencies use the Internet and specifically their websites as tools for building their brands. Lately more and more specialized stock agencies are emerging and due to the digital revolution these agencies are almost solely Internet based. LÄS MER
5. Bildbyrå,läsare eller tidningens fotografer? : En studie av journalisters val av bildmaterial
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Sammanfattning Denna studie är en undersökning om var nyhetsjournalister får tag på bilder till nyhetsreportage och vad som är avgörande vid deras val av bilder. Den studie vi har gjort har skrivits på uppdrag av en Konsultbyrå som vill starta en ny bildbyrå på Internet. LÄS MER