Sökning: "bilddidaktik"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet bilddidaktik.
1. ”NU HAR VI BILD PÅ RIKTIGT!” : Om skillnader i bildundervisningen på mellanstadiet och högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur bildämnet förändras i övergången mellan årskurs 6 och 7 i grundskolan. Genom semistrukturerade intervjuer med bildlärare som undervisar elever i årskurs 6 och 7 har jag samlat in data för att öka kunskapen kring hur bildämnet förändras, hur relationen till eleverna förändras samt hur läraren ska bemöta motstånd mot undervisningen. LÄS MER
2. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER
3. Analoga händer med digitala skärmar : En studie om relationen mellan de digitala och de hantverksmässiga verktygen i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med nya kunskaper kring tillämpningen av digitala och hantverksmässiga redskap i bildundervisningen samt vilka färdigheter eleverna utvecklar genom digitala respektive hantverksmässiga verktyg. Syftet var också att få kunskap om hur hantverksmässiga och digitala medier kan användas tillsammans i bilduppgifter. LÄS MER
4. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER
5. En stöttande undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study one visual art teacher describes their experiences of how different aspects of school’s organization as well as their personal strategies for educating students takes effect. LÄS MER