Sökning: "bildens betydelse för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden bildens betydelse för barn.

  1. 1. En bild är inte bara en bild : En kvalitativ studie om bildens betydelse för förskolebarns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Rosqvist; Liza Petersson; [2019]
    Nyckelord :bild; estetiska lärprocesser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Med hjälp av bilder kan barns utveckling av verbalt språk stödjas. Genom att pedagoger och barn samlas kring bilder i verksamheten kan diskussioner uppkomma vilket kan leda till att barnets verbala språk utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Barnbok som samtalsunderlag kringkränkande behandling i förskolan : Att skapa bilder som gestaltar allvaret utan att avskräckamålgruppen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Berg; [2019]
    Nyckelord :Informationsdesign; Kränkande behandling i förskolan; Barnbok; Karaktärsdesign; Samtalsunderlag; Samtalsbilder; Bildkommunikation;

    Sammanfattning : Kränkande behandling är något som inte borde få ske men ändå gör det. En del studier visar att det förekommer redan i förskolan, men att det inte är lika lätt att urskilja som den bland äldre barn och ungdomar. LÄS MER

  3. 3. Bildens kommunikativa betydelse för barn i deras möte med sjukvården : Hur kan ett material förbereda och förebygga ett barns rädslor inför sjukhusbesök

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Erik Heikinniemi; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Vad ska vi måla då? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvärldar vid digitalt berättande- en kvalitativ studie av tre olika processer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sofia Knüppel; [2014-08-13]
    Nyckelord :Multimodality; ICT; Literacy; Didactic design;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 1 skapar multimodala berättelser med hjälp av digitala verktyg, i detta fall läsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrån följande frågeställningar: Hur kombinerar elever olika teckenvärldar i digitalt berättande? Vilken betydelse har bilden i berättelsen? Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrån ett språkutvecklande synsätt utifrån områdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design. LÄS MER

  5. 5. En bild säger mer än tusen ord

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Josefsson; Camilla Hakoneva; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om bildens betydelse för barns språkutveckling. De åldrar vi fokuserat påär barn från ett till fem år. Arbetet ger läsaren en inblick i hur barns språkutveckling ser ut idessa åldrar samt vad miljön har för betydelse och hur vi som pedagoger kan stödja barnen idess språkinlärning. LÄS MER