Sökning: "bildens betydelse i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bildens betydelse i undervisningen.

  1. 1. Integrering av bild i teoretiska ämnen : En studie gällande lärarens användning av bild i den teoretiska undervisningen i år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ster Hajo; Louise Wannberg; [2017]
    Nyckelord :Integrering; bild; bildintegrering; lärande;

    Sammanfattning : Bilder har under en lång tid använts som ett verktyg att uttycka våra känslor, tankar och åsikter, och även som ett verktyg till att förstå oss själva och samtidigt skapa en förståelse för vår omvärld och den information vi tar del av. Tidigare forskning har visat att bilder förstärker kunskap och gör informationen mer begriplig samt att bildintegrering i undervisningen medför kreativitet och ökad motivation hos elever. LÄS MER

  2. 2. Bildens betydelse för elever i särskolan. Lärares erfarenheter och uppfattningar om pedagogiska värden i estetisk verksamhet och i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronica Johnsson; [2017]
    Nyckelord :Bildundervisning; Estetisk verksamhet; Intellektuell funktionsnedsättning; KASAM; Sociokulturellt perspektiv; Särskola;

    Sammanfattning : SammanfattningJohnsson, Veronica (2016). Bildens betydelse för elever i särskolan. Lärares erfarenheter och uppfattningar om pedagogiska värden i estetisk verksamhet och bildundervisning. (The Significance of the Image for Pupils in School for Individuals with Learning Disabilities. LÄS MER

  3. 3. Bildens betydelse i matematikboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emil Carlsson; Filip Svensson; [2011]
    Nyckelord :Bilder; Bildläsbarhetsindex; Läroboken; Matematik; Semiotik;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda tid upplevde vi att bilder i matematikboken inte användes i särskilt stor utsträckning i undervisningen. Därför valde vi att göra en läromedelsgranskning i tre matematikböcker för årskurs åtta. Vi gjorde en semiotisk tolkning för att se om bildernas tyngdpunkt var på ämnet eller på mottagaren. LÄS MER

  4. 4. Bildens betydelse för talspråksutvecklingen - En studie av några pedagogers arbetssätt i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ingar Johansson; Magdalena Svensson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bilden har stor betydelse för barns talspråksutveckling. I denna uppsats undersöks hur några pedagoger i fyra olika förskoleklasser använder sig av bilden för att främja en talspråksutveckling hos barnen. LÄS MER

  5. 5. Matematiksvårigher hos elever med invandrarbakgrund

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematik och fysik

    Författare :Farida Galili; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att försöka ta reda på om andraspråkselever har svårare med matematik på grund av att de inte behärskar språket eller om det finns andra orsaker till detta. Hur kan man förebygga och åtgärda detta och hur kan undervisningen anpassas till dessa elever? Mina frågeställningar är: • Har språket en stor betydelse i matematikundervisning? • Hur arbetar lärare respektive speciallärare med elever som har invandrarbakgrund i matematik? • Finns det andra orsakar till svårigheterna att förstå matematik? Jag har gjort intervjuer med tre lärare som alla har flerårig erfarenhet av att undervisa elever med invandrarbakgrund. LÄS MER