Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 424 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vi har ju bara bra böcker : En kvalitativ studie av bibliotekariers bokval till sagostunden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Aderlund; Lisa Lindahl; [2024]
    Nyckelord :folkbibliotek; barnbibliotek; sagostunder; urval; bilderböcker; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att fördjupa kunskapen om hur bibliotekspersonal väljer böcker till sagostunder för barn i åldern 3-6 år, samt vilka idéer och värderingar som påverkar bokvalet. Bakgrunden till frågeställningarna tar avstamp i den litteraturdidaktiska diskussionen om kvalitetslitteratur samt FN:s barnkonvention. LÄS MER

  2. 2. Petter och Lotta utforskar genus : En genusstudie av Elsa Beskows bilderböcker om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Amanda Schrewelius Jönsson; [2024]
    Nyckelord :elsa beskow; genus; könsroller; bilderbok;

    Sammanfattning : In this essay I investigate how gender roles gets protrayed in the famous, swedishauthor Elsa Beskow’s picture books about the three aunts, Aunt Green, Aunt Brownand Aunt Lavender. The focus is on the main charcters which are the three aunts,Uncle Blue, Peter and Lotta and especially the picture book The adventures of Peterand Lotta. LÄS MER

  3. 3. Den empatiska bilderboken - En kvalitativ studie om framställningen av empati i bilderböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Anna Nord; Marielle Robertsson; [2024]
    Nyckelord :empathy; picture books; symbolic interactionism; perspective taking; children s books; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to examine how empathy is portrayed in picture books for children aged 3-6. A total of 18 library books were analyzed using a qualitative content analysis, which consisted of a compilation of image and text analysis. LÄS MER

  4. 4. Hur två av Pija Lindenbaums barnböcker gestaltar värdegrundsfrågor : Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tishko Taha; [2024]
    Nyckelord :Värdegrund; barnkonventionen; Pija Laudenbaum; mänskliga rättigheter; bilderböcker; demokrati; rättvisa och orättvisa; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : En kvalitativ textanalys av Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021) med temat värdegrund. Tishko Taha. Svenska språket, svenska självständigt arbete på avancerad nivå, med inriktning F-3, 15 högskolepoäng. Örebro universitet VT2023. LÄS MER

  5. 5. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER