Sökning: "bilderbok multimodal"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden bilderbok multimodal.

  1. 1. ”Vädret har fått fnatt, säger Olga Os” : En studie om fem bilderböckers didaktiska potential i förskolans undervisning om miljöproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; miljöproblem; didaktik; förskola; undervisning; ekokritik; troper; narratologi; texttyper; multimodal analys;

    Sammanfattning : Utbildningen i förskolan ska vara rolig, lärorik och förmedla en positiv framtidstro (Skolverket 2018, s. 5, 9) vilket kan vara problematiskt i förskolans undervisning om miljöproblem då det både kan vara skrämmande och oroande för barn (Ärlemalm-Hagsér 2022, s. 109). LÄS MER

  2. 2. Bilderboken och läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Bilderbok; läsförståelse; multimodalitet; F-3;

    Sammanfattning : Bilderboken är en multimodal text som elever ofta möter i undervisningen i skolan. Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om några lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i årskurs F-3 för att synliggöra hur lärare kan stötta elever i deras utveckling av läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Tre punkter som semiotisk resurs : En multimodal analys av tre punkters (…) funktion i bilderboken Raska på, Alfons Åberg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Angela Gotborn; [2022]
    Nyckelord :Tre punkter; skiljetecken; interpunktion; semiotisk resurs; multimodal textanalys; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en bild av hur tre punkter kan fungera i en multimodal text i form av en bilderbok för barn. Fokus ligger på hur tre punkter skapar olika funktioner dels inom skriften, mellan satser och meningar, dels i samspelet mellan text och läsare. LÄS MER

  4. 4. Barnets makt i bilderboken : En multimodal diskursanalys om maktrelationer i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Bergström; Olivia Holtenäs; [2022]
    Nyckelord :bilderbok; diskurs; karneval; makt; multimodal;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att är att analysera bokutbudet på förskolor utifrån ett maktperspektiv, för att synliggöra vem som ges makt i de bilderböcker barn ofta respektive sällan väljer att läsa på förskolorna. Studien har karnevalsteori samt multimodal diskursanalys som utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Modig och rädd : En multimodal analys av bilderböcker utifrån maskulint och feminint

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Bogmer; Priscilla Edin; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Feminint; Förskola; Maskulint; Multimodal analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och analysera hur maskulint och feminint gestaltas i bilderböcker som förekom på en förskola. Tidigare forskning belyste att maskulina karaktärer kan gestaltas som modiga, aktiva och problemlösare (Filipović, 2018; Sciurba, 2017) medan feminina karaktärer gestaltas som omhändertagande och passiva (Adams et al. LÄS MER