Sökning: "bilderbokens bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bilderbokens bilder.

  1. 1. "Men Naturen bryr sig inte" : En ekokritisk analys av tre bilderböcker samt en diskurs om miljömedveten litteratur för barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emilie Sørensen; [2022]
    Nyckelord :Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; human; nature; ecomimesis; Timothy Morton; anthropomorphism; anthropocentrism; Maria Nikolajeva; picture book; picture books; didactics; aesthetics; environment; Sprätten satt på toaletten; Annika Elmqvist; En blommas liv; Stefan Casta; Sara Lundberg; Naturen; Emma Adbåge; människa; natur; ekomimesis; Timothy Morton; antropomorfism; antropocentrism; Maria Nikolajeva; bilderbok; bilderböcker; didaktik; estetik; miljö;

    Sammanfattning : In this essay I study how humans and nature are portrayed in three Swedish picture books: Sprätten satt på toaletten(1970) by Annika Elmqvist, En blommas liv (2008) by Stefan Casta and Sara Lundberg and Naturen (2020) by Emma Adbåge. This is done based on the concept of ecomimesis from Timothy Morton's Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics (2007) and other ecocritical terms such as: anthropocentrism, anthropomorphism and nature. LÄS MER

  2. 2. Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken : – en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sophie Duty; [2022]
    Nyckelord :Lewis Carroll; Alice i Underlandet; intrig; lättlästhet; kapitelbok; bilderbok; adaption;

    Sammanfattning : Sophie Duty: Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken - en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok om Alice i Underlandet av Lewis Carroll (2022). Svenska, självständigt arbete avancerad nivå, 15 högskolepoäng. Örebro universitet, institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  3. 3. Ordlöv och barrbokstäver : Mening och materialitet i fyra bilderböcker från 00- och 10-tal

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sarah Nordgren; [2020]
    Nyckelord :Meaning; Materiality; Picture books; Performativity; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och Gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotics; Diffraction; Picture; Text; Paratext; Mimesis; Picture book theory; Iconicity; Reader; Mening; Materialitet; Bilderböcker; Performativitet; Eve Kosofsky Sedgwick; Karen Barad; Maria Nikolajeva; Elina Druker; Gittan och gråvargarna; I skogen; Vem ser Dim?; Vi blåste bort ibland; Pija Lindenbaum; Eva Lindström; Maria Nilsson Thore; Viveka Sjögren; Semiotik; Diffraktion; Bild; Text; Paratext; Mimesis; Bilderboksteori; Ikonicitet; Läsare;

    Sammanfattning : This essay aims to understand how meaning and materiality work in four picture books from the 00s and 10s; Gittan och gråvargarna by Pija Lindenbaum, I skogen by Eva Lindström, Vem ser Dim? by Maria Nilsson Thore and Vi blåste bort ibland by Viveka Sjögren. The essay uses two theoretical works about picture books: Bilderbokens pusselbitar by Maria Nikolajeva and Modernismens bilder – Den moderna bilderboken i Norden by Elina Druker. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kan läsa! Men bara i böcker utan text.” En etnografisk studie om bilderbokens och läshörnans betydelse för de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Svensson; [2019]
    Nyckelord :barndomsgeografi; bilderbok; etnografi; förskola; kamratkultur; kommunikation; lek; literacy; läsmiljö; vänskapsrelationer;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar huvudsakligen till att undersöka vad de yngsta barnen på förskolan upplever och erfar genom att befinna sig i läshörnan utan vuxenstöd, samt vad bilderboken skapar och bidrar till i barns vardagsliv. För att uppnå mina syften tillämpade jag en kvalitativ metod i form av en etnografisk fältstudie, där jag med hjälp av deltagarobservationer och korta tematiskt inriktade intervjuer samlade in mitt empiriska material. LÄS MER

  5. 5. Bilder som stöd för läsförståelse : En studie av tre moderna utgåvor av Alice i Underlandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Louise Jonasson; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; Reading aloud; Pictures; Alice in Wonderland;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the illustrations in a classical children’s book in order to see how the pictures can support reading comprehension during reading aloud in the classroom. The study analyses three different Swedish editions of Alice in Wonderland with the aid of analytical questions inspired by Maria Nikolajeva’s analysis in Bilderbokens pusselbitar (2000). LÄS MER