Sökning: "bildklassrum"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet bildklassrum.

  1. 1. ”Vi har väldigt mycket grejer här, men det är alla olika känslor” : En undersökning om bakgrundsmusik i bildsalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilie Aperia; [2022]
    Nyckelord :musik; subjekt; grit; stå i dialog; groove;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fenomenet bakgrundsmusik i bildklassrum och hur elever upplever att detta inverkar för möjligheterna att arbeta med sitt skapande. Detta görs då fenomenet är vanligt förekommande. Min studie utgick från en fenomenologisk ansats för att få syn på hur elever upplever ett fenomen. LÄS MER

  2. 2. Ett färgfläckat golv : Bildpedagogers tankar om rumslighetens betydelse i konstnärlig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Louise Wik; [2021]
    Nyckelord :art classroom; atelier; art studio; art education; space; platsfenomenologi; kroppsfenomenologi; bildklassrum; ateljé; konstnärligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få en större förståelse för hur den fysiska miljön i bildsalar och ateljéer i konstnärlig utbildning påverkar de som brukar lokalerna. Jag har samlat bildpedagogers tankar om och erfarenheter av undervisning i gymnasiets bildklassrum och ateljéer på folkhögskolor och förberedande konstskolor. LÄS MER

  3. 3. Katedern som aktör i bildsalen - betydelsen av materialitet i en lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Ovland; Matilda Widell; [2021]
    Nyckelord :Aktör-nätverksteori. Bildundervisning. Kateder. Lärandemiljöer. Makt. Materialitet. Klassrumsutformning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra materialitetens betydelse för katederns tillblivelse och aktörskap i ett bildklassrum. Frågeställningarna utgår från ett aktörnätverksperspektiv (ANT) där alla ting - mänskliga som materiella - likställs under begreppet aktörer. LÄS MER

  4. 4. Fel är inte fel : när fel är en del av att göra rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Ebba Gradin; [2020]
    Nyckelord :fel; sociokulturella verktyg; skapande;

    Sammanfattning : I studien behandlas frågeställningen ”Hur kan fel användas som ett verktyg av elever i bildämnets skapande processer?”. Med antagandet om att rätt och fel är en norm i skolan och dess undervisning har jag spenderat en vecka med en klass i årskurs åtta. Där utfördes en deltagande observation och några intervjuer. LÄS MER