Sökning: "bildlärare och bildämnet."
Visar resultat 16 - 20 av 178 uppsatser innehållade orden bildlärare och bildämnet..
16. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER
17. Visuell litteracitet i bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt fokuserar på innebörden av visuell litteracitet i bildämnet. Teman som behandlas är synen på visuell litteracitet och dess relation till visuell kompetens, dess kvalitéer samt hur det kan läras ut. LÄS MER
18. Elevdelaktighet i bildämnet, hur? : En intervjustudie om bildlärares strategier för elevdelaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Något som elever ständigt upplever i sin skolgång är lektionsmoment som de anser äro intressanta, onödiga eller icke motiverande. Delaktighet i utbildningen är inte bara motiverande för eleverna utan något som lärare och skola måste eftersträva enligt skollagen. LÄS MER
19. Värdegrundsarbete i bildundervisningen : En kvalitativ studie om lärares resonemang kring att implementera värdegrunden i bildämnet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att undersöka hur bildlärare resonerar kring implementeringen av värdegrunden i bildundervisningen. Studien utförs genom semistrukturerade intervjuer med två bildlärare som arbetar på högstadiet, där informanterna belyser sina erfarenheter av att implementera värdegrunden i bildundervisningen. LÄS MER
20. ”För ibland sitter man där och bara…vad är det jag ska göra med eleverna liksom?" : En studie om läroböcker i bildämnet och bildlärares upplevelser av läromedel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Den här studien är baserad på tematiska innehållsanalyser av två valda läroböcker i bildämnet och två kvalitativa intervjuer med bildlärare verksamma i grundskolan. Studien syftar till att synliggöra läroböckernas relevans och aktualitet i förhållande till bildämnet genom att ställa frågan: Vilka innehållsliga teman lyfter de valda läroböckerna fram och vilka återfinns i båda? och på vilket sätt kan de innehållsliga teman kopplas till det centrala innehållet för årskurs 7-9 i kursplanen för ämnet bild? Den syftar också till att bidra med en diskussion om bildämnets behov av och bildlärarens förhållande till läromedel, med specifikt fokus på läroböcker genom att ställa frågorna: Hur uppfattar de intervjuade bildlärarna de utvalda läroböckernas innehåll i förhållande till den egna undervisningen? och Vad framträder i lärarnas utsagor vad gäller uppfattning av läromedel generellt i ämnet?Ur undersökningen av de två valda läroböckerna har det framkommit fem gemensamma teman: Konsthistoria, Identitet, Visuell kultur, Filmprojekt/rörlig bild och Porträtt, vilket visar på arbetsområden som anses aktuella i dagens bildundervisning. LÄS MER