Sökning: "bildlärare och bildämnet."

Visar resultat 21 - 25 av 178 uppsatser innehållade orden bildlärare och bildämnet..

  1. 21. ”Inget digitalt, det känns inte som Bild” : En studie om bildundervisningens relation till digitala medier och den visuella kulturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Wilma Wadstedt; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; visuell kultur; multimodalitet; sociala medier; socialsemiotiskt perspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra elevernas relation till den visuella kulturen och bildämnet, samt bidra med kunskap om vilken plats multimodala inslag har i bildundervisningen. För att besvara uppsatsens frågeställningar gjordes en enkätundersökning med elever i fyra klasser samt intervju med undervisande bildlärare på en högstadieskola i Sverige, för att hitta mönster utifrån ett socialsemiotiskt och multimodalt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. ”Det är väl bara att måla lite?” : En kvalitativ intervjustudie om lärares förutsättningar och strategier i mötet med elever med NPF-diagnoser i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Fagerlund; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; AST; ADHD; språkstörning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med nya kunskaper om dels vilka förutsättningar bildlärare har att möta elever med NPF-diagnoser i undervisningen, dels vilka strategier bildlärare använder sig av för att möjliggöra lärande för elever med NPF-diagnoser. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fyra yrkesverksamma bildlärare deltog. LÄS MER

  3. 23. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sofie Arfwidson von Röök; [2023]
    Nyckelord :bilddidaktik; feminism; konstvetenskap; kanon; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER

  4. 24. Digitala mediers potential i bildundervisningen : En kvalitativ intervjuundersökning om hur bildlärare beskriver upplevelsen och användningen av digitala medier samt hur de uppfattar dess motivationshöjande möjligheter för bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Julia Szulc; [2023]
    Nyckelord :digitala medier; digitala verktyg; digital kompetens; bildämnet; motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. ”Okej, då vill jag ha en säkerhetsvakt” : Bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan lärare, elever och samtidskonst på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Jonasson; [2023]
    Nyckelord :samtidskonst; bildämnet; kontroversiella samtalsämnen; demokratisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan bildlärare, elever och samtidskonst i klassrummet. Frågeställningarna som studien baseras på är hur bildlärare använder sig av samtidskonst i klassrummet, vilka erfarenheter de har av att utveckla elevers demokratiska kompetens med hjälp av samtidskonst och vilka möjligheter och svårigheter de erfar i detta arbete. LÄS MER