Sökning: "bildpublicering"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet bildpublicering.

  1. 1. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  2. 2. ”Överväg noga konsekvenserna” : En kvantitativ studie om namn- och bildpublicering över detsenaste decenniet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Lissett Palma Neira; Carl Södermark; [2023]
    Nyckelord :journalistik; kvantitativ innehållsanalys; pressetiska regler; dömda gärningspersoner;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering:Syftet med den här studien är att undersöka hur skillnaden i namn- och bildpublicering utformar sig mellan tre stora medier i Sverige under det senaste decenniet. SVT, Aftonbladet och Dagens Nyheter. LÄS MER

  3. 3. ”Jag föddes på Instagram” : Barns perspektiv på exponering och inflytande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Molly Nilsson; Matilda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Medieetik; barn; Instagram; sharenting; exponering; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring barns medvetenhet samt uppfattning kring exponering och inflytande på Instagram. Studiens mål är att undersöka hur barn uppfattar exponering på Instagram där motivet är dom själva. Vi har utgått från plattformen Instagram och riktat in oss på en målgrupp i åldrarna 10–12 år. LÄS MER

  4. 4. Normer om kvinnan och kvinnokroppen på Instagram : En kvalitativ studie av Bianca Ingrossos och Angelica Blicks självpresentation i bild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Bergström; Moa Eklund Lindgren; [2021]
    Nyckelord :influencer; normer; Instagram; självpresentation; postfeminism;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Syftet med studie är att undersöka hur normer om kvinnor och kvinnokroppen (re)konstrueras i kvinnliga influencers självpresentation i bild på Instagram. Studien undersöker detta utifrån fallet Bianca Ingrosso och Angelica Blick. LÄS MER

  5. 5. Kroppsnormer på sociala medier : En kvalitativ studie om tjejers självpresentationer på sociala medier

    Magister-uppsats,

    Författare :Ida Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; kroppsnormer; tjejer; bildpublicering; självpresentation; kamratkulturer; intervjuer;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig arena för barn och unga i samhället idag då dagens generation unga vanligtvis spenderar mycket tid i den tekniska kontexten. Min uppsats undersöker tjejers (14–18 år) användande av sociala medier (främst Instagram) med utgångspunkt i vad som sker på deras självpresentationer. LÄS MER