Sökning: "bildsemiotik"
Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade ordet bildsemiotik.
16. "Hej hej Jonas!" : Selfier som reflexiva projekt i skapandet av självidenitet.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : As today’s most commonly used Self-portraits, this essay analyses the Selfie as a modern andvisual phenomenon which for its users contribute a reflexive project of the Self-Identity. Thepurpose of this paper was to systematical study specific features of the Selfie, according tovisual studies. LÄS MER
17. Hur genererar ljus en drömlik uppfattning i film? : En semiotisk bildanalys av ljusets roll i utpräglade drömscener.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Drömmars likhet med film har fascinerat människor sedan mediets uppkomst. Med ljus som avgörande princip för bildens innehåll, i kombination med något så subjektivt som hur drömmar ser ut, är det av intresse att se hur ljuset gestaltas när filmkaraktärers egna drömmar blir ett inslag i filmen. LÄS MER
18. Rupi Kaurs dikter - en poesi för många? : En analys av den populära illustrerade instagram-poesin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka Rupi Kaurs diktsamling milk and honey utifrån samspelet mellan bild och text. Rupi Kaur utnyttjar bildmediet i kombination med text, vilket leder till en särpräglad och utmärkande stil. 20 dikter med illustrationer valdes ut som material för studien. LÄS MER
19. You can't repeat the past? : En undersökning kring visuell gestaltning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka den visuella gestaltningen av nostalgi i filmen The Great Gatsby (2013). Undersökningens primära teori är Roland Barthes bildsemiotik, vilket nyttjas i en kvalitativ bildanalys. LÄS MER
20. Representerad eller förbisedd? : Fyra samhällsgruppers representation och framställning i tio turistbroschyrer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : De flesta människor har någon gång hållit en turistbroschyr i sin hand. Antagligen har betydligt färre människor reflekterat över vilka som avbildas i broschyren. Denna innehållsanalys syftar till att, med hjälp av bildsemiotik, urskilja vilka samhällsgrupper som representeras i utvalda kommuners turistbroschyrer och hur de framställs. LÄS MER