Sökning: "bildspråk i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bildspråk i förskolan.

  1. 1. ”Så fint du ritar” : En studie i pedagogers syn på bildskapande som medel för kommunikation och uttryck i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Caroline Norell; [2023]
    Nyckelord :Bildskapande; bildpedagogik; kommunikation; bildspråk; förskola; förskoleklass; pedagoger; förskoleklasslärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla kunskap om hur pedagoger i förskola och förskoleklass ser på barns bildskapande och hur bildskapande används i förhållande till kommunikation, uttryck och undervisning. Metoden har varit enkätundersökning och jag har baserat mina svarsanalyser på den sociokulturella teorin. LÄS MER

  2. 2. Barnbok som samtalsunderlag kringkränkande behandling i förskolan : Att skapa bilder som gestaltar allvaret utan att avskräckamålgruppen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Berg; [2019]
    Nyckelord :Informationsdesign; Kränkande behandling i förskolan; Barnbok; Karaktärsdesign; Samtalsunderlag; Samtalsbilder; Bildkommunikation;

    Sammanfattning : Kränkande behandling är något som inte borde få ske men ändå gör det. En del studier visar att det förekommer redan i förskolan, men att det inte är lika lätt att urskilja som den bland äldre barn och ungdomar. LÄS MER

  3. 3. Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hannah Rosén; Emilia Stode; [2015]
    Nyckelord :Bild; bildskapande; kommunikation; bildspråk; mult;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete och hur vi skulle kunna skapa möjligheter för att använda barns bilder som verktyg för kommunikation. LÄS MER

  4. 4. ”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ulrika Hammar; Doris Tamm; [2012]
    Nyckelord :Identitet; språk; fantasi; kreativitet;

    Sammanfattning : Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som det är att höja elevers färdighets- och kunskapsnivåer. LÄS MER

  5. 5. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elin Billström; Jenny Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :Bildspråk; Reggio Emilia; Dyslexi;

    Sammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER