Sökning: "bildspråk och bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden bildspråk och bildanalys.

  1. 1. Den säljande kvinnan – objekt eller subjekt? : Postfeminismens individualism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Kappelin; [2021]
    Nyckelord :Visual communication; postfeminism; The Male Gaze; commodified feminism; pornography; semipornography; semiotics; CAIA Cosmetics; Visuell kommunikation; postfeminism; den manliga blicken; kommodifierad feminism; pornografi; semipornografi; semiotik; CAIA Cosmetics;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande alster var att undersöka huruvida utvecklingen av hur kvinnor exponeras i kommersiella sammanhang går hand i hand med postfeminism eller inte, och om det i sådana fall bidrar till att det fortfarande skapas kommersiellt innehåll utifrån den manliga blicken. Materialet som låg till grund för detta arbete var en av flera bilder från Bianca Ingrossos företag, CAIA Cosmetics, läppstifts reklamkampanj från år 2019. LÄS MER

  2. 2. En visuell analys av en klimatkampanj från Greenpeace

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lova Eriksson Edlund; [2020]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visual communication; visual analysis; visuell analys; bildanalys; klimatkris; greenpeace; miljö; sociologi; symbolisk interaktion; bildspråk; tolkning;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en bildanalys av en visuell kampanj bestående av fem bild-par med två bilder var, eller diptyker, skapad av Greenpeace. Genom att granska faktorer som visuellt arbetsminne, symbolisk interaktion, socialisering, retoriska tilltal samt bildspråk och applicera dessa på en visuell kommunikation kan en med större enkelhet se hur dessa arbetar och interagerar. LÄS MER

  3. 3. Coca-Cola Company - En färgstark personlighet : En undersökning i färgers förmåga att förmedla varumärkesidentitet i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Viktor Kasurinen; [2019]
    Nyckelord :Färgteori; varumärkesidentitet; reklamfilm; komparativ analys; bildanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur färg kan användas i reklamfilm för att uttrycka en varumärkesidentitet och stärka filmers bildspråk. I detta syfte så genomfördes en komparativ bildanalys där tre reklamfilmer från företaget Coca-Cola Company jämfördes utifrån hur filmerna använde sig av färg. LÄS MER

  4. 4. Bildspråk och det multimodala lärandet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Helene Rydén; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag bildämnets kommunikativa aspekter och hur det multimodala lärandet kan vara en del av detta, genom teorier om semiotik och ettsociokulturellt perspektiv. Jag sätter mig själv i en elevposition i mitt undersökande, för attupptäcka hur budskap förmedlas, hur teckenskapande och meningsskapande uppstår och hur multimodala tekniker kan stå i relation till detta – allt för att i förlängningen kunna använda det jag upptäckt i min framtida yrkesutövning som bildlärare, och bredda kunskapen kringbild som kommunikation och det multimodala lärandet. LÄS MER

  5. 5. En splittrad identitet : En analys av filmen Populärmusik från Vittula och dess representation av minne och identitet i Tornedalen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Fanny Johansson; [2019]
    Nyckelord :Tornedalen; Populärmusik från Vittula; kritisk diskursanalys; semiotik; filmpoetisk analys; identitet; kulturellt minne; representation; stereotyp; postkolonialism; intern orientalism; sårbarhet; etnicitet; språk; gränser;

    Sammanfattning : Minnet av minoritetspolitiken i Sverige under 1800-talet och en stor del av 1900-talet harpåverkat den tornedalska identiteten och lämnat efter sig en känsla av utanförskap ochtudelning hos befolkningen. Populärkulturen spelar en betydande roll i att förmedla minnenoch skildra den representerade gruppens identitet och i att påverka identitetsskapandet hosåskådaren. LÄS MER