Sökning: "bildspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 193 uppsatser innehållade ordet bildspråk.

  1. 21. Ge form åt ett uttryck : Hur en konstnärs uttryck kan översättas till möbelform

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Magnus Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Formsökning;

    Sammanfattning : Hur kan en konstnärs uttryck översättas i möbeldesign och hur kan detta inspirera till nyskapande möbelform? Min metod och process tog mig med på en resa in i tre konstnärerna Edvard Munch, Henri Matissé och Käthe Kollwitz bildvärld och deras bildspråk, både på ytan och på djupet, i utseende och innehåll. Det är denna dialog mellan yta och djup, tvådimensionellt, tredimensionellt, utseende och uttryck, konst och bruksföremål jag eftersträvat i min möbeldesign. LÄS MER

  2. 22. Show, don't tell i Scott Pilgrim vs. the World : En analys av visuellt berättande i Edgar Wrights actionkomedi ScottPilgrim vs. the World

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emmet Holm; [2021]
    Nyckelord :Scott Pilgrim vs. the World; Visuellt berättande; Edgar Wright; karaktärer; Narrativ; Berättartekniker; Film;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera Edgar Wrights Scott Pilgrim vs. the World (2010) ochhur regissören Edgar Wright skapar ett narrativ med hjälp av olika visuella medel, så kallatvisuellt berättande. Visuellt berättande är någonting som Edgar Wright jobbar mycket med ialla sina filmer. LÄS MER

  3. 23. Alarm och turbulens sätter ramarna : En framinganalys av Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Aftonbladet nyhetsrapportering av Covid-19-vaccin under mars 2021

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ebba Nilsonne; Christina Stareborn; [2021]
    Nyckelord :Alarmism; Covid-19; Gestaltning; Pandemi; Vaccin; Krisjournalistik;

    Sammanfattning : Coronaviruset utbröt i den kinesiska staden Wuhan i slutet av 2019 och spred sig sedan vidare till övriga världen under 2020. I takt med att viruset muterat och spridits över samtliga kontinenter har mediebevakningen accelererat. LÄS MER

  4. 24. Den säljande kvinnan – objekt eller subjekt? : Postfeminismens individualism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Kappelin; [2021]
    Nyckelord :Visual communication; postfeminism; The Male Gaze; commodified feminism; pornography; semipornography; semiotics; CAIA Cosmetics; Visuell kommunikation; postfeminism; den manliga blicken; kommodifierad feminism; pornografi; semipornografi; semiotik; CAIA Cosmetics;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande alster var att undersöka huruvida utvecklingen av hur kvinnor exponeras i kommersiella sammanhang går hand i hand med postfeminism eller inte, och om det i sådana fall bidrar till att det fortfarande skapas kommersiellt innehåll utifrån den manliga blicken. Materialet som låg till grund för detta arbete var en av flera bilder från Bianca Ingrossos företag, CAIA Cosmetics, läppstifts reklamkampanj från år 2019. LÄS MER

  5. 25. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER