Sökning: "bildstöd speciallärare"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden bildstöd speciallärare.

  1. 1. Lärares uppfattningar om matematiksvårigheter för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2023]
    Nyckelord :Matematik; matematiksvårigheter; svenska som andraspråk; bedömning; lågstadiet; tidiga skolår; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : I svenska skolor möter vi elever med svenska som andraspråk dagligen. För dessa elever finns det en anpassad kursplan i skolämnet svenska, även om kursplanerna ser relativt lika ut. Däremot läser alla elever utifrån samma kursplaner i de övriga ämnena där språket kan vara avgörande för att klara kunskapskraven. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet i anpassad grundskola : - Speciallärares arbete med elevens delaktighet i den egna lärprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; anpassad grundskola; elevers lärprocess; synliggöra kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om hur speciallärare inom anpassad grundskola arbetar för att göra eleverna delaktiga i den egna lärprocessen. De forskningsfrågor som ligger till grund för denna studie är: Vad innebär begreppet delaktighet för speciallärarna och hur arbetar speciallärarna i undervisningen för att eleverna ska bli delaktiga? Studien består av sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med speciallärare/specialpedagoger som är verksamma inom anpassad grundskola. LÄS MER

  3. 3. När svårigheter omvandlas till nya möjligheter : En studie om anpassning av lärmiljön för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alia Aidan Charif; [2022]
    Nyckelord :Anpassad lärmiljö; flerspråkighet; sociokulturell teori; speciallärare; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningAidan, Alia (2022). När svårigheter omvandlas till nya möjligheter, en studie om anpassning av lärmiljö för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6.(When difficulties are transformed into new opportunities, a study on adaptation of learning environment for multilingual students with language in grades 4 - 6). LÄS MER

  4. 4. Värdet av visuellt stöd i skolan : Möjligheter och utmaningar ur ett lärar- och specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Nutti; Anna Sahlman; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; bildstöd; grundskolans tidigare år; specialpedagog; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur lärare, specialpedagoger och speciallärare i grundskolans tidigare år använder visuellt stöd samt deras upplevelser av att arbeta med det. Studien är kvalitativ och genomförs med semistrukturerade intervjuer med fem lärare, två specialpedagoger och två speciallärare på fyra olika skolor i en geografisk närhet. LÄS MER

  5. 5. Anpassningar i svenskämnet för elever med ADHD i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Kianfar; Gilliam Nsumbu; [2021]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; elever i årskurs 4–6; lärare; material; planering; resurspersoner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i årskurs 4–6 planerar och arbetar iundervisningen i ämnet svenska utifrån elever med ADHD:s behov samt vilka material ochresurspersoner som finns för dessa elever. Studien genomfördes med hjälp avsemistrukturerade intervjuer med fem informanter som valdes genom ett subjektivt urval. LÄS MER