Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. Kommunikationens former : - En undervisningsutvecklande ansats för bildläraresom undervisar nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sofia Julia Kujala; [2018]
    Nyckelord :Undervisning; Nyanländ; Språkutveckling; Bildämnet.;

    Sammanfattning : Som lärare i Sverige möter vi ständigt elever med annat modersmål än svenska ochsom har en annan kulturell bakgrund. I praktiskt estetiska ämnen blir det dessutomallt vanligare att nyanlända läser tillsammans med svensktalande elever. LÄS MER

  3. 3. Portfolio i bildämnet : En fallstudie i hur elever i högstadiet dokumenterar och värderar bildämnet i grundskolans senare år.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Freddy Hoogstraten; [2018]
    Nyckelord :Portfolio; Skola; Bild;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur några elever uttrycker sina åsikter och svarar på sin lärares frågor i relation till en bilduppgift i sina portfolio. Syftet med studien är att studera hur elever i grundskolans senare år reflekterar över sina egna lärprocesser och erfarenheter i bildämnet och skapar mening i ämnet, samt hur eleverna ser på hur deras lärare påverkar deras arbeten. LÄS MER

  4. 4. ”Det beror inte på könet, det beror på vilken människa det är” : En studie om matematisk subjektivitet i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Sandra Skavén; [2017]
    Nyckelord :mathematucal subjectivity; self-image; gender; sex; pupils; matematisk subjektivitet; självbild; genus; kön; elever;

    Sammanfattning : Matematik har under lång tid ansetts vara ett maskulint kodat ämne vilket märks både i utbildningar och yrkesliv där en högre andel män än kvinnor återfinns. Elever ska efter genomgången grundskola kunna göra väl underbyggda val av utbildning och yrke. LÄS MER

  5. 5. Error Syntax : Tre bilduppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :John Arborgh; [2016]
    Nyckelord :programmering; bild; bildämnet; bilduppgift; syntax;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka hur jag som bildlärare kan skapa förutsättningar för lärandet av programmering i bildämnet. Detta undersöker jag genom att designa tre bilduppgifter som har med programmering att göra. LÄS MER