Sökning: "bilduppgift"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet bilduppgift.

  1. 6. Främmandegöring i teori och praktik : En semiotisk studie av olika kulturella texter

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Främmandegöring; Bildretorik; Semiotik; Bild;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur begreppet främmandegöring kan användas som retorisk figur i olika kulturella texter samt att ge förslag över begreppets tillämpning i skolans bildundervisning. Syftet är också att med hjälp av resultatet gestalta ett eget konstnärligt verk där främmandegöring problematiseras och synliggörs. LÄS MER

  2. 7. Vardagskultur i det kreativa lärandet ur elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexander Walén; Andreas Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :Fenomenografi; Fritid; Kultur; Motivation; Pedagogik; Vardag; Vardagskultur;

    Sammanfattning : Med denna uppsats ämnar vi belysa gymnasieelevers uppfattning av vad vardagskultur är samt dess potentiella användningsområde i skolan och i bildämnet. Anledningen till detta bygger på en positiv pedagogisk upplevelse en av oss upplevde under praktik då en omotiverad elev blev motiverad efter att elevens eget fritidsintresse vävdes in i uppgiften. LÄS MER

  3. 8. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  4. 9. En gymnasiesärskola i världsklass : Hur och vad visualiserar gymnasiesärskoleelever i sina idéer om en bra skola

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Agneta Viklund; [2012]
    Nyckelord :Kunskap genom bild; Annorlunda intelligenser; Elevperspektiv; Delaktighet; Gymnasiesärskola; Helhetssyn; Världsklass 2030;

    Sammanfattning : Intentionen med uppsatsen var att lyfta fram ett elevperspektiv på att Stockholm stad har satt som mål att år 2030 förfoga över en skola i världsklass. Informanterna som deltog i studien går Individuella programmet i en gymnasiesärskola i södra Stockholm. LÄS MER