Sökning: "bilsamhället"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet bilsamhället.
1. 15 minute city: Revolution in Södertälje? : A study on how the concept of 15 minute city can be applied to Södertälje.
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)Sammanfattning : In a society where everything must be within the vicinity and accessible, people face challenges like climate, segregation and inequality. All people have the right to services such as education, care, work and housing without being prevented by unsustainable urban planning. LÄS MER
2. Hållbar trafik i staden : En fallstudie om trafiksituationen i Västra hamnen, Malmö
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I nästan alla kommuners planeringsdokument lyfts ett hållbart trafiksystem upp som ett eftersträvansvärd mål, men samtidigt ser vi att samhället har anpassats efter bilen. Syftet med denna fallstudie är att skapa en förståelse kring vilken påverkan bilen har på staden och hur planerare arbetar för att skapa en hållbar stad. LÄS MER
3. Stadsgatans utformning : en undersökning av faktorerna som styr gatans utformning och om shared space i en framtida förtätad stad
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I takt med att staden ska bli mer hållbar och urbaniseringen gör att staden förtätas kan nya prioriteringar behöva göras. Hållbara transportmedel så som gående, cykel och kollektivtrafik kan behöva större utrymme i en förtätad stad och bilens framkomlighet kan behöva begränsas. LÄS MER
4. Krav på parkering vid byggande av flerbostadshus
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Förtätning är en stark stadsbyggnadstrend idag. Med förtätning av tätorter kommer behovet av att göra kompromisser, alla stadsbyggnadskvaliteter kan inte rimligen få plats inom samma yta. LÄS MER
5. Bilen som naturkraft : En studie om bilens påverkan på dagens planering för cykel och kollektivtrafik
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats bygger på en kvalitativ studie där teorier kring bilen, cykeln, kollektivtrafiken och stadens utglesning står för det teoretiska materialet medan rapporter och semistrukturerade intervjuer utgör den empiriska delen. Syftet med denna studie är att se hur vi idag påverkas av 50- och 60-talets planering. LÄS MER