Sökning: "binary space partitioning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden binary space partitioning.

  1. 1. A BINARY SPACE PARTITIONED ANT COLONY OPTIMIZATION ALGORITHM FOR THE TRAVELING SALESMAN PROBLEM

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Niclas Ståhlbom; [2021]
    Nyckelord :ant colony optimization; ACO; aco; binary space partitioning; BSP; bsp; algorithm; optimization;

    Sammanfattning : A common type of problems that exist in both industrial and scientific spaces are optimization problems. These problems can be found in among other things manufacturing, pathfinding, network routing and more. Because of the wide area of application, optimization is well a studied area. LÄS MER

  2. 2. Procedurellt Genererade Dungeonkartor för Roguelikespel : En jämförelse mellan Binary Space Partitioning och Delaunay Triangulation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oliver Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Procedural Content Generation; Binary Space Partitioning; Delauay triangulation; dungeonkartor; roguelike;

    Sammanfattning : Procedural Content Generation innebär att spelinnehåll automatiskt genereras för att dels både öka variationen i spel dels och minska arbetsbelastningen hos designers. Ett användningsområde för detta är rumbaserad bangenerering. LÄS MER

  3. 3. Procedurellt genererade Dungeons med BSP och Shortest Path : En teknisk utvärdering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Johansson; [2017]
    Nyckelord :Procedurell; PCG; Grottsystem; Algoritmer; BSP; SP;

    Sammanfattning : För att kunna minska arbetsbelastningen på grafiker och speldesigners används Procedural Content Generation (PCG) för att kunna skapa varierat spelinnehåll med lite ansträngning. Denna studie undersöker algoritmerna Binary Space Partitioning (BSP) och Shortest Path (SP) för generering av grottsystem. LÄS MER

  4. 4. Kompakthet av procedurellt genererade grottsystem : En jämförelse av procedurellt genererade grottsystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Björklund; [2016]
    Nyckelord :Procedurell; Bangenerering; Grottsystem; Algoritm; PCG;

    Sammanfattning : För att minska mängden arbete för att skapa spel så används Procedural Content Generation (PCG) för att kunna skapa nytt och varierat innehåll för spel. Denna studie fokuserar på att undersöka algoritmerna Binary Space Partitioning, Shortest Path och Cellular Automata för att skapa banor till spel med en grottstruktur. LÄS MER

  5. 5. Skalbarhet för rumsbaserade algoritmer : Utifrån tidseffektivitet och minnesanvändning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Victor Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Procedural Content Generation; Scalability; Algorithm;

    Sammanfattning : Målet med studien var att undersöka skalning av tidsåtgång och minnesanvändning utifrån tre stycken algoritmer som procedurellt genererar banor. De algoritmerna som används är Binary Space Partitioning (BSP), Shortest Path (SP) och Delaunay Triangulation (DT). LÄS MER