Sökning: "bindeord"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet bindeord.

  1. 1. Kollaborativt lärande i förhållande till språklig variation, textbindning, textstruktur, interpunktion och stavfel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adelina Dema; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker skillnaderna mellan tre individuella elevtexter och en gemensam elevtext. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilken roll elevers skrivutveckling har i förhållande till ett kollaborativit lärande. Det kollaborativa arbetet har genomförts av samma tre elever som har skrivit de tre individuella elevtexterna. LÄS MER

  2. 2. Min bro : En studie av innehåll i elevers sakprosatexter från nationella proven i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mika Sund; Julia Andersson; [2019]
    Nyckelord :nationella prov; sakprosatext; makro- och mikroteman; bindeord;

    Sammanfattning : Denna studie hämtar inspiration från en studie av Jenny Wiksten Folkeryd (2014) vars huvudsyfte var att bidra med ny kunskap om hur man kan studera och diskutera innehållsliga aspekter i elevers skrivande i lågstadiet. I studien uttrycks att det finns mycket lite forskning kring hur elever organiserar innehållet i sakprosatexter. LÄS MER

  3. 3. "Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Cwiek; [2016-07-07]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; svenska som andraspråk; vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. LÄS MER

  4. 4. Hur översätter man Salinger? Översättningstekniker i de två svenska översättningarna av The Catcher in the Rye

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rickard Ramhöj; [2010-09-15]
    Nyckelord :Översättning; Vinay och Darbelnet; översättningstekniker; J.D. Salinger; The Catcher in the Rye; Räddaren i nöden;

    Sammanfattning : I denna uppsats appliceras Vinay och Darbelnets indirekta (oblique) och prosodiska översättningstekniker i något modifierad form på det första kapitlet av Birgitta Hammars (1953) och Klas Östergrens (1987) respektive översättningar av J. D. Salingers The Catcher in the Rye. LÄS MER