Sökning: "biografisk metod"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden biografisk metod.

  1. 1. ”Svenska den är jättesvår, men jag gillar, jag försöker” : Hur elever på Språkintroduktionsprogrammet upplever sin språkliga repertoar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Susanne Bragard; [2021]
    Nyckelord :Språkintroduktion; språklig repertoar; språkporträtt;

    Sammanfattning : Ungdomar som kommit till Sverige i senare skolår och inte är behöriga för nationellaprogram på gymnasiet kan gå på Språkintroduktion för att lära sig svenska och att tasig vidare i det svenska skolsystemet. För att undersöka hur elever på Språkintroduktionser på språk och för att försöka förstå världen utifrån deras perspektiv anläggs enfenomenologisk ansats med biografisk metod. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars upplevelser av den omvårdnad som ges deras barn med anorexia nervosa : En biografisk studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Eufemia Harmsen; Thammy Lundh; [2019]
    Nyckelord :Sjuksköterskor; Omvårdnad; Anorexia nervosa; Upplevelser; Föräldrar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anorexia nervosa är en psykisk sjukdom som främst drabbar unga kvinnor och är ett växande problem i samhället. Vid behandling av anorexia nervosa har det visat sig att familjebaserad omvårdnad är det bästa alternativet för en positiv utgång. Relationen mellan patient, föräldrar och vårdpersonal är därför mycket viktig. LÄS MER

  3. 3. Rytmikens och solfègens ursprung : Emile Jaques-Dalcroze och hans samtid

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Incca Rasmusson; [2017]
    Nyckelord :Dalcroze-Eurhythmics; solfège; Jaques-Dalcroze; historical method; hermeneutical perspective; rytmik; dalcroze-rytmik; solfège; Jaques-Dalcroze; historisk metod; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Den schweiziske musikern och pedagogen Emile Jaques-Dalcroze utvecklade under sin livstid den rörelsebaserade musikpedagogiska metod som i dag går under namnet rytmik. Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka uppkomsten och den tidiga utvecklingen av Jaques-Dalcrozes ursprungliga rytmik och framför allt solfège – rörelsebaserad gehörsträning – som är ett av dess huvudmoment. LÄS MER

  4. 4. Skolvalet: en investering i framtiden? : En narrativ studie om föräldrars resonemang kring grundskolevalet ur ett Bourdieu-inspirerat perspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Lisa Ivarsson; [2014]
    Nyckelord :Skolval; Pierre Bourdieu; Biografisk narrativ metod; kapital; reproduktionsstrategier;

    Sammanfattning : The thesis aims to increase our understanding about parents reasoning about the elementary school choice by studying which factors parents perceive as important during the decision making process and also by giving meaning to Pierre Bourdieu’s concept of capital through the parents perspective. The empirical material comes from seven BNIM-interviews made with parents, which has been analyzed according to the thematic field analysis. LÄS MER

  5. 5. Trollbreven till Oscar Reutersvärd : En analys av Thea Ekströms trollbrevsbilder från 1961-1974

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Alexandra Björkman; [2010]
    Nyckelord :Thea Ekström; Oscar Reutersvärd; Trollbrev;

    Sammanfattning : Mellan 1961-1974 skickade den svenska konstnären Thea Ekström väldigt många brev till sin mentor, konstprofessor Oscar Reutersvärd. Av dessa brev har jag läst ca 20 stycken och bland dem fanns ett antal som konstnären själv kallade för ”trollbrev”, brev med en sida text och en sida med målade bilder. LÄS MER