Sökning: "biologiämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade ordet biologiämnet.

  1. 1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matti Panteón; [2023-08-18]
    Nyckelord :ordkunskap; ordförråd; svenska som andraspråk; läromedelstexter; läsförståelse; biologi;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER

  2. 2. Från observation till teori. En intervjustudie om biologins karaktär och arbetsmetoder.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Amanda Bladh; [2023-06-12]
    Nyckelord :Biologins karaktär; biologins arbetsmetoder; biologiämnets centrala innehåll; gymnasielärares resonemang; undervisning i biologiämnet.;

    Sammanfattning : The nature of biology and the nature of practical methods in biology are a part of the core content of the biology syllabus in the Swedish upper secondary school. The nature of biology describes the subject's epistemology such as the knowledge and how it is arranged in theories, laws and models. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på utomhusundervisning i närliggande grönområden : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares syn på utomhusundervisning i biologiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Elin Einevik; Ida Johnsträd; [2023]
    Nyckelord :outdoor areas; obstacles; opportunities; outdoor education; primary teachers; Grundlärare; grönområden; hinder; möjligheter; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : This study aims to showcase how primary school teachers for ages 7-9, view qualities of outdoor areas and how they perceive obstacles and opportunities with teaching the subject of Biology outdoors. The aim is also to contribute with knowledge of how elementary schools can make outdoor education more accessible. LÄS MER

  4. 4. Lära genom upplevelser i naturen : En litteraturstudie över forskningen om utomhuspedagogik i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Zadera; Felicia Ahlefeldt-Laurvig; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; science; upper secondary school; literature study; utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; gymnasiet; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Outdoor education is a common practice in the lower ages of compulsory school, and research shows great benefits of teaching outdoors, both for students' knowledge and their retention of knowledge. In the science curriculum for upper secondary school, there is little to no connection to education in the outdoors, and furthermore teachers experience many barriers to implementing outdoor education. LÄS MER

  5. 5. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER