Sökning: "biologi kemi fysik i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden biologi kemi fysik i grundskolan.

  1. 1. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  2. 2. Läroböckers ämnesinnehåll i förhållande till kursplanerna i Lgr22 : En innehållsanalys av läroböcker för årskurs 4 inom de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Biologi; fysik; kemi; kursplaner Lgr22 ; läroböcker;

    Sammanfattning : Rapporter, utredningar och forskning visar att läromedel som används i undervisningen i grundskolan idag är förlegade, samtidigt finns inte ekonomi att köpa in nytt. Idag är det inte kvaliteten som avgör valet av läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Analys av nationella provs påverkan på slutbetyget : Exemplet kemi för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexandra Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; Slutbetyg; Kemi; Betyg; Bedömning;

    Sammanfattning : Nationella prov i NO genomförs i årskurs 9 sedan 2010. I provet för NO ingår ämnena kemi, biologi och fysik. Det är bara ett av dessa ämne eleverna gör nationella prov i under årskurs 9. Alla tre ämnena har prov varje år, men olika skolenheter har prov i olika ämnen. LÄS MER

  4. 4. Teknik och Naturvetenskap – sambo eller särbo? : Intervjuer med svenska och israeliska tekniklärare om tekniken och dess förhållande till naturvetenskapen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Hans Nachmann; [2021]
    Nyckelord :Technology as a school subject; natural sciences; technological knowledge; teachers; middle school; Teknikämnet; naturvetenskap; teknisk kunskap; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Teknik som skolämne är, jämfört med många andra skolämnen, en relativt ny företeelse. Detta gäller för Sverige såväl som för resten av världen. De flesta andra skolämnen vilar på en sedan länge etablerad akademisk modersdisciplin. Dessa andra kunskapsområden är väldefinierade och har utvecklat egna ämnesfilosofier. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i källkritik i grundskolans NO-ämnen åk 7–9 : En tematisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Öman Sotterman; [2021]
    Nyckelord :source credibility; teaching; chemistry; physics; biology; primary school; thematic analysis; källkritik; undervisning; kemi; fysik; biologi; grundskola; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på hur ämneslärare i grundskolans NO - ämnen företrädesvis kemi, men också biologi och fysik, i sin praktik bedriver undervisning om källkritik för att möta läroplanens mål och kunskapskrav inom detta område. Studien har baserats på inspelade kvalitativa semi-strukturerade intervjuer av åtta lärareverksamma i grundskolan. LÄS MER