Sökning: "biologi lärare undervisning planering"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden biologi lärare undervisning planering.

  1. 1. Naturvetenskapslektioner som behandlar årstidsskiftningar, var bedrivs de? : En studie som undersöker huruvida lärare använder utomhusmiljön som resurs eller ej.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :Årstidsväxlingar; utomhusundervisning; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Här i norra Sverige framträder årstiderna tydligt, vilket medför årstidsväxlingar i naturen som vi till vardags kan följa med blotta ögat. I skolans läroplan skrivs årstidsväxlingar fram som ett centralt innehåll, inom ämnet biologi för årskurserna 1 –3. LÄS MER

  2. 2. Ämnesövergripande undervisning relaterat till kost och hälsa i svenska grundskolor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Hedda Landfors; [2019]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund I Sverige stöds individens hälsa bl. a. genom undervisning i grundskolan, där målet är att varje elev ska få förståelse för livsstilens betydelse för hälsan. LÄS MER

  3. 3. Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Adam Kristensson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Fältstudier; sinnesupplevelser; biologi; mellanstadiet; lärare; metodik; motiv; didaktiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. LÄS MER

  4. 4. Biologiundervisningens hur och varför : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 väcker intresse och främjar förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Sofia Andersson; [2017]
    Nyckelord :Didaktiska val; naturvetenskap; biologi; förståelse; intresse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka didaktiska val som lärare i årskurs 4-6 gör i sin undervisning, inom ämnet biologi, för att väcka intresse och hur de främjar förståelse hos eleverna. Läroplanens centrala innehåll Natur och Samhälle fungerar som utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Användningen och tolkningen av läroplanen Lgr11 i biologiundervisningen : En undersökning om hur pedagoger omsätter läroplanen i praktiken med fokus på biologiundervisningen för skolåren 4-6

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lisette Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :Lgr11 tolkningsutrymme; läroplanens olika delar; före skrivelser har olika mening;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare tolkar läroplanen Lgr11 och hur de omsätter den i biologiundervisningen. I studien intrevjuades tio pedagoger med olika lång erfarenhet av undervisning. LÄS MER