Sökning: "biologi"

Visar resultat 1 - 5 av 1176 uppsatser innehållade ordet biologi.

  1. 1. Bildskapande och konstmöten i förskolan. : En kvalitativ studie av fem förskollärares inställning och roll till bildskapande och konstmöten, och dess plats i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Linda Kahn Zeidan; [2019]
    Nyckelord :aesthetic learning process; artmeetings; imagery; preschool teacher; bildskapande; estetisk lärprocess; förskollärare; konstmöten;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några förskollärares inställningar till barns bildaktiviteter och konstmöten i förskolan,och söka samband till hur ämnet enligt dem tar plats i verksamheten.Genom studien söks också inblick i deras egen syn på vald roll när bildaktiviteter utförs och konstmöten skapas i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  2. 2. En kunskapsöversikt om hur undersökande arbetssätt gynnar elevers begreppsinlärning inom de naturorienterande ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kimberly Rundqvist; [2019]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; Begreppsutveckling; IBSE; Undersökande arbetssätt; Biologi; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : Undersökande arbetssätt, som internationellt kallas för Inquiry based sceince education och förkortas IBSE, är en arbetsmetod som det talas mycket om i undervisningssammanhang inom de naturorienterande ämnena och så även mina lärare under NOkursen i lärarutbildningen. Lärares direktiv är att undervisningen ska stimulera eleverna så att deras intresse och nyfikenhet väcks. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarnas syn på hur man arbetar med natur och miljö tillsammans med det pedagogiska verktyget surfplattan i förskolan. : En studie om vad surfplattan kan bidra med i den pedagogiska verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Härell; Stephanie Gratwohl Ochoa; [2019]
    Nyckelord :tools; tablet; education; ipad; ICT; biology; nature; environment; ar-tifacts; verktyg; surfplatta; undervisning; Ipad; IKT; biologi; natur; miljö; artefak-ter;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att bidra med mer kunskap om hur förskollärarna ser på surfplattan i förskolan och om den används i undervisning om natur och miljö, samt vilka för- och nackdelar som finns med att använda surfplatta.   I vår studie har vi valt att ha två metoder då vi vill ha ett bredare perspektiv för hur förskollärarna använder sig av surfplattan i undervisning om natur och miljö. LÄS MER

  4. 4. Vilken kunskap stöds bäst av traditionell klassrumsundervisning respektive utomhuspedagogik? : En jämförande metodstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Petersson; [2019]
    Nyckelord :traditionell klassrumsundervisning; utomhuspedagogik; minneskunskap; förståelsekunskap; biologi;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks vilken typ av kunskap som stöds av traditionell klassrumsundervisning jämfört med utomhuspedagogik. Under hösten 2018 har två klasser på en högstadieskola i södra Sverige valts ut och undervisats i biologi inom två jämförbara delområden, svampar och lavar. LÄS MER

  5. 5. Effect of distance to urban areas on saproxylic beetles in urban forests

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för biologi

    Författare :Jeffery Marker; [2019]
    Nyckelord :saproxylic; beetles; richness; abundance; urban forests; forest management;

    Sammanfattning : Urban forests play key roles in animal and plant biodiversity and provide important ecosystem services.  Habitat fragmentation and expanding urbanization threaten biodiversity in and around urban areas.  Saproxylic beetles can act as bioindicators of forest health and their diversity may help to explain and define urban-forest edge effects. LÄS MER