Sökning: "biologilärare"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade ordet biologilärare.

  1. 1. Undervisning av evolutionsteorin : En studie om vanligt förekommande missförstånd och pedagogiska strategier för att främja elevers begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Alfsson; [2024]
    Nyckelord :Conceptual understanding; Everyday concepts; Evolution; Misconceptions; Pedagogical strategies; Begreppsförståelse; Evolution; Missuppfattningar; Pedagogiska strategier; Vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Several studies have shown that many students have misconceptions and everyday concepts about evolution that prevent them from learning the theory of evolution. Previous research has also shown that biology teachers are not always aware of students’ difficulties or design education that challenges students’ conceptual understanding of evolution. LÄS MER

  2. 2. Hur formar AI undervisningen? Lärares uppfattningar om ChatGPT i biologiundervisningen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Johan Nyström; [2023-06-12]
    Nyckelord :Utbildning; Artificiell intelligens; AI; ChatGPT; biologilärare;

    Sammanfattning : On November 30, 2022, ChatGPT was launched, an artificial intelligence (AI) trained to analyze and generate text at a near-human level. The launch of ChatGPT has been described as a major advancement in AI-human interaction, and it can be used för various text-based tasks such as summarizing and translating texts, answering questions, or generating original texts based on user requests. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar och möjligheter för nyutexaminerade biologilärare under den första tiden i läraryrket : Nyblivna lärarens upplevelser av sin första lärartjänst.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ferdousi Mowsumi; [2023]
    Nyckelord :Högstadielärare; arbetsmiljö; stress; stöd; samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om hur nyexaminerade biologilärare känner sig i sin första lärartjänst och vad de anser om sin lärarutbildning. I studien undersöks vilka utmaningar och möjligheter som nya lärare upplevt och via dessa erfarenheter hitta exempel på hur nyutbildade lärare kan stödjas för att ha en bättre första tid i yrket. LÄS MER

  4. 4. Organisationsnivåer i kolets kretslopp : En beskrivning av biologiska organisationsnivåer utifrån gymnasieelevers uppfattning och användning av dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sara Julsgård; Josefine Kilborn; [2023]
    Nyckelord :levels of organisation; systems thinking; carbon cycle; biology didactics; biology education; interactive visualisation; organisationsnivåer; systemtänkande; kolets kretslopp; biologididaktik; biologiundervisning; interaktiv visualisering;

    Sammanfattning : Allt mer naturvetenskapsdidaktisk forskning intresserar sig för systemtänkande och elevers utvecklande av förmågor som att förstå, förklara och tolka komplexa och dynamiska system. I detta ingår identifikation av fenomen på olika biologiska organisationsnivåer och relationerna dem emellan. LÄS MER

  5. 5. Biologilärares val av innehåll i undervisningen : En kvalitativ undersökning om vad i det centrala innehålletsom biologilärare på gymnasiet prioriterar i undervisningenoch vilka faktorer som påverkar de valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Olsson; [2023]
    Nyckelord :biologi; lärare; gymnasiet; ämnesplan; frirum; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning av kursen Biologi 1 på gymnasiet kan se olika ut, både mellan olika skolor och mellan olika klassrum på samma skola. Lärare upplever att kursen har ett omfattande centralt innehåll och gör därför prioriteringar i sina val av innehåll och arbetssätt i undervisningen för att hinna med tidsmässigt. LÄS MER