Sökning: "biologiundervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 75 uppsatser innehållade ordet biologiundervisning.
11. F-3-elevers motivation och intresse för biologiundervisning : En kvalitativ studie om F-3-lärares arbete för att skapa motivation och intresse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om F-3-lärares tillvägagångsätt för att skapa motivation och intresse i biologiundervisningen. Det är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har genomförts för att få en inblick i vilka metoder F-3-lärare använder för att skapa motivation och intresse i biologiundervisningen. LÄS MER
12. Visualisering i biologiundervisning : Några lärares tankar och erfarenheter kring visualiseringar i undervisning om människokroppens blodomlopp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Visualiseringar i form av bilder, modeller och animationer är viktiga redskap och används i en stor del av biologiundervisningen, eftersom de synliggör olika fenomen och strukturer som annars är svåra att relatera till för elever, till exempel abstrakta processer, inre organ och mikroskopiska objekt. Kropp och hälsa är ett centralt innehåll i kursplanen för biologiämnet årskurs 7–9, där undervisningen ska bland annat, behandla ämnesområdet människokroppens olika organsystem. LÄS MER
13. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER
14. Kontroversiella frågor i undervisning : En tematisk analys av biologilärarstudenters uppfattningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Research suggests that Swedish secondary school biology teachers experience challenges in providing students with discussion of controversial issues. They conceive lack of knowledge in methodology and content matter of relevance. This raises the importance of managing controversial issues in Swedish biology classrooms. LÄS MER
15. Låt naturen bilda eleverna. En litteraturstudie om utomhusundervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : The aim of this literature review is to investigate if it is possible to improve students’ knowledge of plants through outdoor education in high school biology. If so, how should such education be implemented? Through database searches, articles were sorted out and compiled into a table. LÄS MER