Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den kompletterande filmupplevelsen : En kartläggning av programstrategier för svenska art-housebiografer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Amanda Feldin Hjert; [2022]
    Nyckelord :Art-housebiograf; programstrategier; kvalitetsfilm; dispositif; upplevelseekonomi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att, genom semistrukturerade intervjuer med programsättare på fyra art-housebiografer i Sverige, utreda vilka programsättningsstrategier som används och varför. Med hjälp av teorier om programstrategier för filmfestivaler och biografer, samt filmvetenskapliga teorier om dispositif och kontextens betydelse för filmupplevelsen besvaras uppsatsens frågeställningar: Vilka strategier tillämpas av programsättare på art-housebiografer i Sveriges tre största städer för att kuratera ett filmprogram som adderar värde till besökarens bioupplevelse, med hänsyn till både text och kontext? Och hur påverkas programsättarnas arbete av yttre faktorer som kulturpolitiska och kommersiella/ekonomiska krav och begränsningar? Resultatet av intervjuerna visar på kontextens betydelse för en värdefull bioupplevelse. LÄS MER

  2. 2. Det flerdimensionella biobesöket : En gamification-studie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ludvig Boström; Erik Andersson; [2020]
    Nyckelord :Gamification; MDA-framework; design principles; design guidelines; mechanics; cinema experience; prototype development; Gamification; MDA-ramverket; designprinciper; designriktlinjer; mechanics; bioupplevelse; prototyputveckling;

    Sammanfattning : Gamification har börjat integreras mer och mer i våra liv varje år inom diverse områden såsom shopping, sport och undervisning. Gamification används per definition för att öka motivation hos användare genom att introducera spelmoment i en icke-spel kontext. LÄS MER