Sökning: "bishops sex fundamentala aktiviteter"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden bishops sex fundamentala aktiviteter.

  1. 1. ”Vi pratar sällan teorier, vi pratar alltid om förmågor” : Hur förskollärare resonerar kring viktiga matematiska förmågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadja Sernelid; Tove Svensson; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; matematik; matematiska förmågor; matematikundervisning; bishops sex fundamentala aktiviteter;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan är matematik ett ständigt återkommande ämnesområde då matematiken finns överallt runt omkring oss, både medvetet och omedvetet. För att barn ska bli matematiska och utveckla diverse matematiska förmågor är det av stor betydelse att matematikundervisningen i förskolan är utformad för att gynna barns matematikutveckling. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En analys av lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Eriksson; Angelica Sjulander; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; matematik; lärarhandledningar; grundskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien hade till syfte att analysera lärarhandledningar i matematik för att se  huruvida de stödjer lärare med förslag på aktiviteter som främjar fysisk aktivitet i undervisningen. Tolv utvalda lärarhandledningar har analyserats med hälp av ett analysverktyg som utgick från Alan J. Bishops sex fundamentala matematikaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers och barns samspel kring matematiska begrepp i en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Fatemeh Fard Taheri; [2014]
    Nyckelord :Children; preschool class; mathematical elements; pedagogues; interaction; Barn; förskoleklass; matematiska begrepp; pedagog; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers och barns samspel i relation med matematiska begrepp och ta reda på vilka matematiska begrepp som blir synliga vid aktiviteter inomhus i en förskoleklass.   Arbetet är både en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  4. 4. "Vi ska bygga med långa klossar så att tornet blir ända upp till taket" : En studie av verktyg och uttrycksformer när barn synliggör matematik i förskolans olika innomhusmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Sjögren; [2012]
    Nyckelord :Matematik; förskola; uttrycksformer; matematiska aktiviteter; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om vilka verktyg och uttrycksformer barn använder när matematik synliggörs i den fria leken i förskolans olika inomhusmiljöer. Utgångspunkt har varit uttrycksformerna som finns beskrivna i förskolans läroplan (Lpfö 98, rev. 10) samt Bishops (1991) sex fundamentala matematiska aktiviteter. LÄS MER