Sökning: "björneloo hållbar utveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden björneloo hållbar utveckling.

  1. 1. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER

  2. 2. Den sociala dimensionen på förskolan : i samling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelen Andersson; Hanna Hultqvist; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; den sociala dimensionen; mänskliga rättigheter; samling; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arbetet kring hållbar utveckling utifrån den socialadimensionen under samling ser ut på förskolan. Vi valde intervju som metod och använde oss av kvalitativa intervjuer, mer specifikt semistrukturerad intervjuform. LÄS MER

  3. 3. Undervisning för hållbar utveckling i skolan : En kvalitativ studie om lärarens tal om platsens betydelse för undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lise-Lotte Tiger; [2013]
    Nyckelord :Lärande; Undervisning; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka hur skolans geografiska läge syns i lärarnas tal om undervisning för hållbar utveckling för barn i de tidiga åren. För att ta reda på detta har jag valt att intervjua lärare på en skola i glesbygd, en liten ort, och en skola i tätort, en stor ort. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns ingen given väg till hållbar utveckling. Det är själva resan som är målet”- En kvalitativ litteraturstudie av ett sponsrat och ett icke sponsrat läromedel inom hållbar utveckling. (*Björneloo 2008:49). Citatet syftar till att läromedel är en de

    C-uppsats,

    Författare :Anna Brovik; Malin Törneland; [2010]
    Nyckelord :Läromedel; hållbar utveckling; sponsrade läromedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: 1991 togs den dåvarande statliga läromedelsgranskningen bort för att den fria marknaden även skullesläppas in i skolan. Därmed kunde vem som helst oavsett kompetens skriva ett läromedel utan att det granskadesvarken innehållsmässigt eller didaktiskt. LÄS MER