Sökning: "block-programming"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet block-programming.
1. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER
2. THE USE OF PROGRAMMING AS A TOOL FOR DESIGN BASED LEARNING IN BIOLOGY A classroom experiment in a 5th grade class
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : The purpose of education is to prepare students for the future. The goal of integrating STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) into education is to develop scientific and technological knowledge in students, to prepare them for an advanced technological and democratic society, and to broaden their perspective of how to use, create, and make decisions about technology, and not less important, to prepare them for their future jobs (Honey, Pearson, and Schweingruber, 2014; Eng lish and King, 2015; Holbrook, 2017; Lachapelle et al. LÄS MER
3. Learn to program without the use of syntax : Examining the ability to learn programming through visual programming
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : As our society becomes more digitalized, the need for programmers is increasing. There are multiple schools world wide who have started implementing programming classes at early ages for their students. These classes are mostly taught using visual programming. LÄS MER
4. Blockprogrammeringsmiljöers egenskaper : En intervjustudie om lärares arbete med blockprogrammeringsmiljöer i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om vilka egenskaper lärare anser att en blockprogrammeringsmiljö bör ha för att elever ska utveckla sina generella matematiska kunskaper. I denna studie har vi först gjort en induktiv tematisk analys för att hitta teman och sedan en deduktiv analys med hjälp av TPACK och konstruktivism. LÄS MER
5. Mobile application for showing that behind the blocks within block programming there is code
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Scratch is a block programming language which introduces beginners to programming. Instead of code the user has access to a set of blocks with text and icons, explaining how the block will affect the program that is written. The connection between one block and the corresponding code can be hard to understand for the beginner. LÄS MER