Sökning: "blogg språk"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden blogg språk.

  1. 1. La interacción oral y las TIC en el aula de ELE : Un estudio sobre las actitudes de los profesores hacia las herramientas digitales.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Spanska

    Författare :Ingrid Petrovich; [2018]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation; spanska som främmande språk; E L2; ELE; IKT i klassrummet; muntlig interaktion; digitala resurser.; Comunicación oral; español como lengua extranjera; E L2; ELE; Las TIC en el aula; interacción oral; recursos digitales.;

    Sammanfattning : En este estudio se ha investigado cómo noventa profesores de ELE en Suecia utilizan las TIC en su enseñanza y sus actitudes hacia las mismas a través de una encuesta digital. Los resultados presentados indican que a pesar de que no todos los docentes han recibido capacitación sobre cómo usar las TIC en el ámbito de la educación, la gran mayoría de éstos utiliza múltiples plataformas digitales de manera frecuente en el aula de español. LÄS MER

  2. 2. Omöjlig, olycklig, oönskad : O-prefigerade adjektiv och particip i svensk blogg- och nyhetstext

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Vilma Couturier Kaijser; [2016]
    Nyckelord :negated adjectives; affixal negation; antonymy; Dixon’s semantic types; Swedish; negerade adjektiv; negationsaffigering; antonymi; Dixons semantiska typer; svenska;

    Sammanfattning : Negationsaffigering av adjektiv förekommer i flera indoeuropeiska språk. Tidigare studier visar på tydliga mönster, som att den affigerade stammen ofta är avledd och har positivt värde. Affigeringen skapar en negativ antonym till det affigerade ordet. Syftet med denna korpusstudie är att undersöka o-prefixet i dagens svenska. LÄS MER

  3. 3. Bruket av engelska i svenska och isländska : En jämförande studie av språkbruk och attityder

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Nina Ericson; [2015]
    Nyckelord :Lånord; kodväxling; attityder; engelska; svenska; isländska; blogg; purism;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se hur bruket av engelska ser ut i de två nordiska språken svenska och isländska, samt om det finns några skillnader i fråga om förhållningssätt till engelsk påverkan. Inte bara accepterade lånord inkluderas, utan även mindre etablerat bruk av engelska såsom fraser, utrop och liknande. LÄS MER

  4. 4. ”Kan man säga syster till en manlig sjuksköterska?” En korpusstudie av benämningen av män inom sjuksköterskeyrket

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Sandberg; [2012-05-21]
    Nyckelord :sjuksköterska; yrkestitlar; språk; kön;

    Sammanfattning : Den generella tendensen i det svenska språkområdet är och har varit ett könsneutralt titelbruk beträffande yrkestitlar, vilket i första hand inneburit att kvinnor övertagit ursprungligen manliga yrkestitlar. I fallet med titeln sjuksköterska är situationen den omvända, då manliga yrkesutövare istället övertagit en ursprungligen kvinnlig yrkestitel. LÄS MER

  5. 5. Musik och blogg i spanskundervisningen - En aktionsstudie på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Fredriksson; Karin Årman; [2012]
    Nyckelord :aktionsforskning; autenticitet; blogg; didaktik; digitala medier; elevinflytande; gymnasieelever; gymnasienivå; hörförståelse; IT; motivation; musik; ordinlärning; samspel; sinnen; språkdidaktik; språkinlärning; prosodi; spanska; språkundervisning; språkutveckling; språk; spanskundervisning; top-down; uttalsträning; variation i undervisning; kommunikation;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete undersöker vi användningen av musik som didaktiskt medel i språkundervisningen med hjälp av en blogg, samt hur musiken påverkar språkinlärningen hos gymnasieelever. Vårt syfte är att ta reda på om musiken och bloggen som didaktiska medel kan göra språkundervisningen mer motiverande och lustfylld för ungdomar och på så vis bidra till en fördjupad kunskap inom ämnet. LÄS MER